Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Etäpesäkkeet ja epätietoisuus hoitomahdollisuuksista
Hei!Etäpesäkkeet olivat jo, kun rintasyöpä löydettiin. Itse syöpä oli 60mm kooltaan ja kainalon imusolmukkeissa oli 23:ssa syöpäsoluja, kun lokakuussa leikattiin. Minä olin aivoperäisen sairauden takia jo valmiiksi sairaalassa ja silloin syys-lokakuun vaihteessa tutkimuksissa ei nähty luustopesäkkeitä, mutta sitten marras-joulukuun kuvissa ne näkyi ja syöpälääkärini sanoi, että kun he niitä tutkivat ja toisaalta tiesivät juuri ne kohdat, joita piti tutkia erityisen tarkasti, he näkivat alut jo niissä syyskuun kuvissa.
Olin käynyt tammikuussa gynekologilla (kävin säännöllisesti kerran vuodessa) ja hän ei tutkinut rintojani. En tiedä, olisiko hän ammatti-ihmisenä voinut sen huomata jo ennen luustoon leviämistä, mutta kuulemma syöpä oli pahassa paikassa, tavallaan ihan keskellä rintaa ja vaikeasti huomattavissa. Itse tutkiskelin rintojani lähinnä kainalokarvoja ajellessa ja aika lailla sattumanvaraisesti. Olin sen verran nuori, että en ollut saanut vielä kutsua joukkomammografiaan ja jotenkin kun lähelläni ei ollut ketään rintasyöpäpotilasta eikä kukaan nyt sattunut sanomaan minulla, että olisi fiksua käydä mammografiassa jo ennen 50 ikävuotta, olin itse asian suhteen kovin hoksaamaton.
Jälkiviisautta. En kanna syyllisyyttä enkä ajattele, että jos ... Näin nyt vaan kävi ja eteenpäin sinnitellään. Eilen sain toisen syton ja tänään pistin Neulasta itseeni, joten olen luottavaisella mielellä, että olo pysyisi kohtuullisena. Ensi vkolla suuntaan taas töihin, mutta silleen varovasti, voimieni mukaan.
Täytyy yrittää katsoa eteenpäin ja mahdollisimman luottavaisin mielin, siinä samalla itsestään huolta pitäen nyt mahdollisimman hyvin nyt ja huomenna. Olen muuten juonut nyt sytojen jälkeen näitä rikastettuja mehuja: Gefilus-herajuomaa, karpalomehua jne. Ajattelin, josko terveet solut ilahtuisivat.
Voimia ja tsemppimieltä kaikille,
Santeri
- Re: Etäpesäkkeet ja epätietoisuus hoitomahdollisuuksistasanteri