Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kysymys teille, joilta molemmat rinnat poistettu
Hei HelkkyTerveen rinnan poistamista mietin koko ajan minäkin, koska siinä on laajahko kuoppa, jonka luonne ei mammografiasta tai ultraäänestä paljastu. Rinta itsessään on ns. tyhjä, käsin tunnustellen pehmeä keski-ikäisen naisen "leili", eikä kuoppakaan näy, ennen kuin vasta kädet ylhäällä seistessä tai maatessa... Ja vaikka kuinka havainnollistan ja selitän, niin paksuneulanäytteeseen en ole kontrolleissa päässyt, mutta kontrolleihin kuitenkin, kun olen tavallista tiiviimpää väliä itselleni korkean uusimisriskin potilaana vaatinut.
Välillä unohdan koko asian, mutta sopivan hetken tullessa, kuten uusinta Syöpä-lehteä lukiessa, tulee mieleeni, josko siellä sittenkin lobulaarinen syöpä luuraisi:( Toisesta rinnasta luopuminen on kuitenkin iso ratkaisu, koska minulla on perhe täynnä miehiä, joista kuopus varsinkin on "tissipoikia". Ei mene saunareissua, etteikö äidin puuttuvaa rintaa surtaisi, ja jos toinenkin rinta lähtee, niin silloin pojalta pääsee parku - vaikka hän onkin "jo" 7-vuotias.
Itse en ole kokenut yhden rinnan puuttumista mitenkään leimaavaksi, mutta rinnattomuus ja kaksi arpea on jo huomattavasti rajumpi ratkaisu, jota kuitenkin pyörittelen mielessäni. Isoja leikkauksia läpikäyneenä en todellakaan haaveile tram-rinnoista, ja selkälihaksiini en anna kajota, koska tarvitsen ne alkuperäiseen tehtäväänsä. Näin ollen en näe itselleni muita vaihtoehtoja kuin rinnattomuuden tai yksirintaisuuden - kumpaan sitten päädynkin. Toivottavasti valinta - kun kohdalle tulee - on vapaaehtoinen, ja tuo terveitä päiviä lisää!
T. Karhutar
- Re: Kysymys teille, joilta molemmat rinnat poistettuKarhutar