Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: kasvain munasarjassa

Hei Heisku,

Pahoittelen äitisi puolesta, oli varmaan rankkaa menettää hänet syövälle.
Endometrioosiyhdistyksen sivuilta löydät myös tietoa ja keskustelupalstan jos et ole sitä vielä löytänyt mutta vastailen mielelläni kysymyksiisi =)
Itse olen ollut 3 tähystysleikkauksessa kahden vuoden välein, näissä poistettiin endometrioosipesäkkeitä munasarjojen läheisyydestä sekä kohdun takaanta. Se tuntuu muuttavan aina paikkaansa. Itelläni oireet ovat menkkojen alkaessa kaksi ensimmäistä päivää todella kovat kivut alavatsalla lähinnä munasarjojen paikkeilla sekä alaselässä, pahimmillaan silloin ei pysty olemaan mitenkään päin joten lääkkeillä pakko olla. Parhaiten puree Napromex-tyyppiset lääkkeet, buranista ei ole apua, myös Voltarenia kunnon annoksina auttaa jonkin verran sekä Panacod turruttaa, mutta ei vie kivun päätä pois. Leikkaukseen on gynekologini päätynyt kun kivut ovat lisääntyneet niin paljon että niitä tulee puolen välin kiertoa sekä pitkin kiertoa, tärinäkipua autoillessa, kipua yhdynnässä. Ummetuksesta kärsin myös sekä pissaamisvaikeudesta ja kivusta pissattaessa ja ulostaessa. Endometrioosista opin myös että mielialanvaihtelut kuuluvat taudin kuvaan sekä väsymys. Gynekologini sanoi että kun tauti rehottaa kunnolla vie se voimat ja voi olla kroonisestikin väsynyt, tämä on pitänyt paikkansa minun kohdallani kyllä.
Toisen leikkauksen jälkeen alettiin kokeilla erillaisia hoitoja, hormonihoitoa, e-pillereitä sekä nyt ollut Mirena-kierrukka jotta kasvu pysähtyisi ja kivut poistuisi. Mirena-kierrukka on ainut joka on auttanut, se vei menkkakivut pois ja lopetti runsaat menkat eli ollut aivan ihanaa. Tosin nyt 1,3kk kierrukan laiton jälkeen gynekologini löysi käsituntumalla kohdun takaanta pesäkkeitä eli se ei ollut pysäyttänyt taudin kulkua kuten toivottiin, mutta vei kivut pois. Nyt aikaa kulunut 1,8 kk ja viime kuukausina alkanu tärinä, yhdyntä ja viiltokivut takaisin ja tosiaan viimeviikon tähystysleikkauksessa sitä löytyi ja poistettiin. Eli tuntuu kasvavan vaan takaisin. Kaikilla ei kuulemma uusiudu.

Endo ei välttämättä näy ultrassa lainkaan, minulla ei ole näkynyt joten ainut tapa saada varmistus on mennä tähystysleikkaukseen, joissain tapauksissa gynekologi voi tuntea sitä myös käsin jos se on kasvanut sellaisiin paikkoihin. Endohan voi myös mennä suoliston sekaan ja muodostamalla rihmastoa "sitoa" sisäelimiä ja vaikeuttaa niiden liikkuvuutta.

Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle =)

Itse olen 31 v. joten vaihdevuosiin on vielä tuskaisen pitkä matka, silloin kuulemma vasta helpottaa ja toisilla ei vielä ihan silloinkaan. Itelläni on 4 vuotias tyttö, josta olen tosi iloinen, ovat kehoittaneet että jos haluaa toista yrittää kannattaisi se aloittaa mahdollisimman pian jotta olisi vielä mahdollisuuksia. Endon lisäksi myös kohtuuni on kasvanut myooma joka on kuulemm yleinen endosta kärsivillä.

Leppoisin syysterveisin, Blueberry
blueberry | 11.9.2007 klo 19:44:19