Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Pelokas
Hei SirmuMuista, että olet sama ihminen vielä diagnoosin saatuasi: sinulla on toiveita ja sinulla on pelkoja, joita joudut nyt käsittelemään yksi kerrallaan. Odottaminen on vaikeaa, mutta käytä tämä aika hyödyksesi: helli itseäsi, juhlista tätä päivää jollakin pienellä eleellä.
Kaksi vuotta sitten, leikkausta edeltävänä päivänä käytiin koko perhe pizzalla: ei puhettakaan, että minä olisin laittanut ruokaa leikkauksen aattona. Ja pieni lasillinen punaviiniä jännitykseen ja hyvää lukemista unilääkkeeksi.
Ja mitä sitten, jos uni ei tule? Isojen asioiden edessä huomaamme ne asiat, jotka ovat tärkeitä. Tiedostat, että pelkäät joidenkin tiettyjen asioiden menetystä, ja nämä asiat ja nuo ihmiset, nehän ovat tietysti Sinulle ne kaikkein rakkaimmat elämässäsi.
Mutta ajattelepa ns. normaalia arkea. Monesti kuljet näiden rakkaittesi ohitse, huomaamatta että he ovat siinä, mutta nyt yhtäkkiä iloitsetkin jokaisesta hetkestä heidän kanssaan. Ahmit heidän läsnäoloaan kuin simaa ja haluat saada lisää ja lisää. Tai näin ainakin minä halusin; näin minä sen muistin, oman diagnoosini adventin.
Seisoin peilin edessä, katselin lihaksiani, katselin rintojani, katselin rasvojani ja katselin itseäni: tämä näky on olemassa vielä tänään ja huomenna voi olla jotakin toista. Kännykällä räpsäisin kuvan hyvästiksi muukalaiseksi muuttuneesta rinnastani, koska kuitenkin, myös silläkin rinnalla oli imetetty ja hankittu niitä lapsia, joista olin nyt niin huolissani.
Kirjoitin tuolla alempana Pelkokertoimelle pitkät litaniat omaa saagaani; en tiedä, onko siitä apua, mutta siinä on yksi tarina siitä, miten mentiin erään vaikean kynnyksen ylitse. Jokaisella on oma tarinansa, ja joskus sinä haluat kertoa omasi.
Saatat hetkittäin epäillä, että tunnetko enää koettelemuksen keskellä itseäsi, mutta usko pois: voit yllättyä myönteisesti ja löytää itsesi vielä monta kertaa uudelleen. Kaiken lisäksi, tämän kokemuksen jälkeen, voit täysin ilman mitään rajoitteita, häpeän tai syyllisyydentunteita luopua niistä asioista, jotka eivät sinulle enää ole tärkeitä. Vain Sinä itse tiedät, mitä tarvitset, mutta minä lähetän täältä heti alkajaisiksi ison matkalaukullisen toivoa!
T. Karhutar
- Pelokassirmu
- Re: PelokasNeela
- Re: Pelokassirmu
- Re: PelokasCherry
- Re: PelokasCherry
- Re: PelokasNeela
- Re: PelokasUntuvikko
- Re: PelokasKarhutar
- Re: PelokasKarhutar