Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Omasta kehosta vieraantuminen
Heipä taasen!Otsikkoni voi näyttää oudolta, mutta selitänpä tässä...
Olen ollut aina paljon liikkuva ihminen ja hyvin terve ennen tätä rintasyöpää. Oma keho on hyvin tuttu ja sen kautta olen saanut pääosin hyvänolon ja nautinnon tunteita. Olenhan monin tavoin ulkomuotoani tietysti kritisoinutkin, kun en nyt mikään missityyppi todellakaan ole ollut ja kai se on varsinkin meille naisille tyypillistäkin.
MUTTA. Nyt sairauden ja näiden inhokki-hoitojen myötä koko oma fyysinen itse onkin muuttunut kovin oudoksi ja jopa pelottavaksi. Sytojen jälkeen keho on tunnistamaton, vähän kauhistuttava oirekimppu. Lisäksi syöminenkään ei tuota mielihyvää ja ruuansulatus kaikkineen on muuttunut. Vaikka olisi aikaa rentoutua, niin se on vaikeaa, kun myös lihaksisto (..tai se, mitä siitä on enää jäljellä) ja koko elimistö on ikäänkuin valmius- ja puolustustilassa. Itsetarkkailu on lähes jatkuvaa; miltäs nyt tuntuu ja mitäs tämä onkaan jne.
Enkä kuitenkaan ole aivan neuroottisimmasta päästä, kun työssäkin olen nähnyt monenlaista sairautta/vammaisuutta.
Tietysti nämä ulkoiset seikatkin vielä lisäävät epänormaliuden ja outouden kokemusta, kuten poistettu rinta, turvonnut olemus ja kalju pää.. Ei niitä osaa liittää omaan itseen, vaikka ne peilistä ihan selvästi näkyvätkin!
Onko teillä muilla vastaavia "en enää tunnista itseäni" -fiiliksiä?
Onneksi sytojen välillä sentään ehtii muutamaksi päiväksi saada vähän tuntumaa normaalista olotilasta (mikäli enää muistaa, millaista se on..) ja saattaapa ruokakin maistua.
Ehkä vain ajattelen liikaa - kai on parasta uskoa, että kroppa hoitojen jälkeen alkaa antaa taas jotain hyvänolon tunteitakin ajan myötä.
Tällainen sekava vuodatus purkautui tänä aurinkoisena päivänä.
Kymmenen päivää on kulunut eka CEF:stä ja paremmat päivät on taas edessä - toivottavasti.
Hyvää viikonvaihdetta, naiset !!
- Omasta kehosta vieraantuminenpalsternakka
- Re: Omasta kehosta vieraantuminenkesätuulahdus
- Re: Omasta kehosta vieraantuminenSantruzka