Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpävuosi-kirja

En ole tuota kirjaa lukenut mutta kieltämättä varsinkin alkuvaiheessa kaikki mahdolliset skenaariot kävivät mielessä. Olen tuntenut useammankin rintasyöpään menehtyneen ihmisen.

Minulla oli vähän erikoisempi tilanne kun sain pian diagnoosini (eli ultraäänen tehneen lääkärin vahvan epäilyn) jälkeen pienen aivoverenvuodon. Suurin pelkoni oli, että kuolen ennen leikkausta tai viimeistään leikkauksessa, koska suositusten mukaan aivoverenvuotopotilaita ei saisi leikata kolmeen kuukauteen. Minut leikattiin kuitenkin vajaan kuukauden päästä avv:sta. Leikkauksessa jouduttiin säätämään vuodon ja tukoksen välillä mutta hyvin se meni.

Asiallista tietoa olen saanut, välillä en ole halunnut tietää yhtään mitään. Ellei oteta huomioon sitä lääkäriä kenelle ensiksi menin ja joka ei pitänyt pattiani syöpäisenä. Jälkikäteen ajateltuna sain tietysti viettää huolettoman kesän ja pääsin matkallekin.

Pettymyksiä tuli. Ensin oli tieto, ettei kainalossa olisi tautia lainkaan ja tehtiin vartijaimusolmuketutkimus. Leikkauksen aikana syöpää kuitenkin löytyi kahdesta vartijaimusolmukkeesta ja patologin tutkimuksissa kolmesta. Kainaloon kajoaminen oli paha takaisku, tosin en osannut iloita kainalon mahdollisestta taudittomuudesta yhtä päivää enemmän. Samoin paksuneulanäytteen gradus 2-3 oli patologin lausunnon jälkeen 3. Myös syövän riskitekijää (lobulaarinen karsinooma in situ) löytyi rinnastani. Ja aika pienillä marginaaleilla oli syöpä leikattu, se vähän nyt pelottaa.

Sen sijaan ultraäänessä arvioidut kasvainten koko ja lukumäärä pitivät aika hyvin paikkansa, vaikka näiden välissä kuukausi menikin.
Maat | 11.11.2013 klo 21:32:19