Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpävuosi-kirja

Hei Blackswan69!
Henkisesti ei ollut helppoa,kun elokuussa 2013 huomasin vasemmassa rinnassani muutoksen. Rintasyöpädiagnoosin sain 5.9.13. Jotenkin osasin odottaa tätä vastausta. Minun rintasyöpäni ei näkynyt mammografiassa, mutta onneksi oli taitava radiologi, joka teki kaikulöydön ultraäänessä ja otti koepalat.
Minun tapauksessani asiat muuttuivat aika paljon. Ultraäänitutkimuksen mukaan syövän oli arvioitu olevan (muistaakseni) 5,6 cm x 3,2cm alueella. Magneettitutkimuksessa ennen leikkausta kasvaimen koko arvioitiin olevan 8 cm ja syöpäkirurgi sanoi, että kasvain saattaa olla oikeasti jopa 12 cm. Ilmeisesti magneettikuvissa näkyy pienenpänä.

Syöpäkirurgin tapaaminen oli 20.09.13. Tämä naiskirurgi on todella sympaattinen ja hän kertoi asioista yksityiskohtaisesti ja sen tapaamisen jälkeen sain mielenrauhan. Leikkaukseen meneminen ei enää jännittänyt. Tapaaminen oli tehty mahdollisimman miellyttäväksi potilaalle, vaikka ikävistä asioista puhuttiin.
Leikkauksen jälkeen sain tietää, että imusolmukkeet olivat olleet puhtaat, mikä oli hyvä asia. Suurin yllätys oli, kun tuli patologin lausunto lokakuun loppupuolella. Kasvain oli ollut 10 cm x 11cm x6 cm, mutta tämä suuri kasvain olikin ollut hamartooma (hyvänlaatuinen) kasvain jonka sisälle oli iskeytynyt syöpä, isoin syöpäkasvain oli 1,8 mm ja useita millimetrien kokoisia. Onneksi hamartooma oli pitänyt pahanlaatuiset kasvaimet sisällään, sen vuoksi syöpä ei ollut päässyt leviämään imusolmukkeisiin.
Onnekseni radiologi otti ultraäänikuvauksissa 6 koepalaa, että niihin osui myös syöpäsoluja.
Minun tapauksessani tilanne olikin parempi, kuin mitä ennen leikkausta ajateltiin.
Etukäteen ei kannata huolehtia asioista. Suuri merkitys on sillä miten faktat kerrotaan. Minun leikkaus meni hyvin ja jo seuraavana päivänä olin iloisella mielellä. Sattui mukavia huonekavereita ja aika meni sairaalassa nopeasti. Lääkärit ja hoitajat olivat ystävällisiä, ja alansa ammmattilaisia. Ensimmäinen sytostaattihoito on jo takana ja turhaan pelkäsin, en oksentanut kertaakaan, oli niin hyvät pahoinvoinnin estolääkkeet. Onneksi asumme Suomessa jossa syövän hoito on korkeatasoista ja tulokset ovat hyviä.
manti | 18.11.2013 klo 20:43:57