Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Olettekos joskus ajatelleet.........

Hei vain nimim. Liikkeelle!

Vastaukseni ei kyllä koske juuri rintasyöpää, mutta keskustelun aihe oli sikäli kiinnostava, että ajattelin ottaa kantaa.
Minulla on kaksi kokemusta ns. "suru" syövästä, ja tämä on nimenomaan lääkärien termi, ei minun.

Toisessa vaimo hoivasi mahalaukunsyöpään sairastuneen puolisonsa työnsä ohella hautaan saakka, koti-avustajan turvin, ja sairastui sitten vajaa vuosi puolison kuoleman jälkeen itse kilpirauhas-syöpään.
Tähän hoitava lääkäri, sama siis, kuin edesmenneen puolison, totesi; En nähnyt sinun koskaan itkevän, vaikka kovilla olitte. Tämä on sinun surutyösi.
Kyseessä oli kuitenkin helpommin hoidettavissa oleva sairaus, ja leski on hyvissä voimissa vieläkin.

Toinen esimerkkini tulee suvusta, jossa läheiseni kuoli haimasyöpään.
Jokunen kuukausi äitinsä kuoleman jälkeen kuopuspoika, aikuinen mies siis, sairastui eturauhas-syöpään.
Taustoja kysellessään lääkäri tietysti kiinnitti huomiota vast´ikään menehtyneeseen äitiin ja totesi, että taitaa tämä olla pojan surutyö.
Tässäkin tapauksessa uusi potilas eli poika, toipui täysin ennalleen leikkauksen ja hoitojen jälkeen.

Näissä molemmissa tapauksissa myöhemmin sairastuneiden surutyö oli kesken ja varmasti jonkinlainen masennuskin oli todettavissa raskaiden aikojen jäljiltä.

Syöpään sairastuminen on kuitenkin sattumaa. Ns. huonoa tuuria.
Siitä esimerkkinä,voisin kertoa, että aikoinaan opiskelijana opettajamme pyysi meitä laskemaan kolmeen:
Kun joku sanoi "kolme", opettaja totesi, "sinä".
Olimme ihmeissämme, kunnes selvisi, että se
"sinä" olit sairastunut. Syöpään.
Se pysäytti, silloinkin.
Samaan kategoriaan kuuluvat myös nämä lähiomaisten sairastumiset.
Voiko syöpäsoluilla olla sielu?
En usko.
Sattumaa kaikki, uskon.
Ei syöpä tule suremalla tai vastoinkäymisistä,
se on sattumaa...
Kuten se luku kolme.. Testaa vaikka työpaikalla, jos uskallat.

Levollista Joulun odotusta kaikille palstalaislle,
valo voittaa pimeyden! T:Revontuli
revontuli | 17.12.2007 klo 03:12:09