Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: mastopatia ja mammografian luotettavuus

Oma tarinani kuulostaa melkoisesti samalta kuin sinun.
Toinen rintani on ollut aina hankala ja kipeä. Nänni on ollut omalaatuinen ja sisäänpäin kääntynyt. Gynekologit ovat vain todenneet sen olevan mastopaattinen rinta ja mm vielä viime maaliskuussa gyne sanoi ettei millään viitsisi laittaa mammografiaan koska olen niin nuori... Olen 38v.

Kesällä huomasin nännini vetäytyvän enemmän kuin aiemmin ja sitten alkoivat jatkuvat kivut jotka vain pahenivat päivästä toiseen. Liikunta pahensi rintakipua ja nänni alkoi olla turvoksissa ja sipaisuherkkä.

Elokuussa oli jo pakko mennä uudestaan yksityiselle gynekologille joka määräsi välittömästi mut mammografiaan , ultraan ja biopsiaan.
Radiologi , nuori viimeisillään raskaana oleva neitonen, totesi rintani olevan niin mastopaattinen ja kiinteä ettei nähnyt järkeä biopsialle vaan ehdotti rintakirurgin vastaanottoa. Sinne sitten lähti lähete.

Rintakirurgi alkoi tutkia ja laittoi magneettikuviin ja sitten paksuneulanäytteeseen. Olin aivan paniikissa. Rintakirurgi oli vielä siinä vaiheessa tyly ja oli vain vihanen kun kysyin että epäilläänkö minulla syöpää. Vastaus oli , että tottakai epäillään, eihän me näitä tutkimuksia huviksemme määrätä...

Kun magneeettikuvat tuli, ei sieltäkään selvinnyt mitään tarkkaa. Eli siis paksuneulanäytteet otettiin. Näytteenottaja vain tokaisi ettei ole mitään pahanlaatuisuuteen viittaavaa, mutta outo rintani on ja vaatii toimenpiteitä.

Menin taas rintakirurgille , varmaan viidennen kerran, ja tuomio oli että rinnasta on löytynyt solumuutoksia jotka viittaa kohonneeseen rintasyöpäriskiin ja vaihtoehtoina rinnan säästävä leikkaus tai kokopoisto.
Kokopoistoa suositeltiin, koska jossain vaiheessa se rinta jouduttaisiin kuitenkin poistamaan. Ja minulle pystyttäisiin rakentamaan uusi rinta samaisessa operaatiossa. Yksi leikkaus ja yksi sairasloma.

Sain siis viikon aikaa miettiä. Itse asiassa olin päättänyt heti kun kokopoistosta puhuttiin , että pois vain koko saamarin kipeä ja outo tissi!

Nyt on leikkaus takana ja lääkärit ovat sanoneet minun olleen onnekas, koska kohdallani toimittiin ajoissa. Se mitä löytyi oli kudosmuutos joka olisi hoitamattomana ja huomaamattomana kehittänyt syövän. Eli vaikka alussa rintakirurgi tuntui töykeältä osasi hän asiansa ja otti asiakseen tutkia kunnolla ja perusteellisesti.

Toivottavasti myös useampi samassa tilanteessa oleva saisi avun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ja että sinne mammoon saisi lähetteen ripeämmin vaikka onkin alle 40v!

helminen | 4.1.2009 klo 23:34:28