Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Onkohan minulla syöpä...pelottaaa
Vielä noita markkereita tutkailin. S-CEA :sta sanotaan:Terveillä tupakoimattomilla aikuisilla karsinoembryonaalisen antigeenin (S -CEA) viitealueen yläraja on 3 µg/l. Tupakoivilla terveillä aikuisilla sekä suolistotulehdussairauksissa, maksa- ja keuhkosairauksissa esiintyy lievästi kohonneita arvoja (alle 10 µg/l). Tupakanpolttajilla pitoisuudet ovat noin kaksi kertaa normaalia korkeammat. S -CEA taso kohoaa useissa karsinoomissa, yleisimmin gastrointestinaalialueen karsinoomissa. Voimakkaasti kohonneet arvot liittyvät yleensä levinneeseen syöpään. S -CEA soveltuu ensisijaisesti syövän seurantaan.
S -CEA- ja S -CA 19-9-määrityksiä käytetään usein yhdessä haima- ja maha-suolistokanavan syövän seurannassa. Erittäin korkea arvo (yli 20 µg/l) viittaa syöpään. Potilailla, joilla on korkea S -CEA pitoisuus, on huonompi prognoosi kuin potilailla, joiden kasvain ei tuota sitä. Jos CEA:ta tuottava kasvain poistetaan kokonaan, seerumin CEA-pitoisuus laskee normaalitasolle ja testiä voidaan käyttää potilaiden hoidon seurannassa.
Tuo CEA siis kuulostaa minun korvaani "varmemmalta" markkerilta. Minulta rintsari-potilaana on otettu CA15-3 ja CEA -markkerit. Mutta näitähän on tosiaan erilaisia eri syöpiin, joten en tiedä mitä sinun kohdallasi on mitattu. Muistatko lab-tutkimuksen nimeä tarkemmin?
- Re: Onkohan minulla syöpä...pelottaaa-miu-