Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Täällä taas uusi rintasyöpäpotilas

Hei Syksy2013!

Triplanegatiivinen syöpä: Ei ilmennä kumpaakaan hormonireseptoria, eikä HER2-tekijää.
Triplanegatiiviseen syöpään liittyy korkeampi uusiutumisriski.

Hormonireseptoripositiivinen syöpä tarkoittaa, että syövällä on vaste estrogeenille ja keltarauhashormonille.
Näillä potilailla hormonilääkitys on yksi hoitomuoto.
Minulla itselläni on 100% vaste molemmille hormoneille, minkä vuoksi minulle tulee antiestrogeeni lääkitys 5 vuodeksi sytohoitojen jälkeen ja minun tapauksessani se on minulle tärkein lääkitys.

Hormonipositiivisuus on hyvä asia siinä mielessä, kun siihen on täsmälääkitys hormonihoito. Sytostaateilla minun tapauksessani on huomattavasti pienempi merkitys.

Her2-tekijä negatiivisuus on hyvä asia. Samoin olen lukenut, että duktaalinen rintasyöpä on on parempi, kuin lobulaarinen. Lobulaarisella on taipumus esiintyä molemmissa rinnoissa.

Her2 positiivista syöpää pidetään "ärhäkkäämpänä" syöpänä.Tosin siihen on jo täsmälääke.

Jos vartijaimusolmukkeet ovat puhtaat, niin ainakaan PKKS:ssä ei tutkittu muita solmukkeita ja ymmärsin, ettei muita tutkimuksia tarvita.
Sinun pitää kysyä lääkäriltäsi, tuosta triplanegatiivisuudesta ym., jos jotain ymmärrän noista lyhennyksistä, niin sinulla on ainakin HER2- negatiivinen, ER 0% tarkoittaisikohan tuo hormonireseptorinegatiivista.
Saattaisi olla, koska saat ainoastaan sytostaatit ja sädehoidon.

Kysele lääkäriltäsi tarkasti omaa tilannettasi, yksin miettiessään voi tulla turhia pelkoja ja väärinymmärryksiä.
Terv. Manti

manti | 22.11.2013 klo 13:00:44