Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: ODOTUS JATKUU...

Hei Lumikko,

Älä ymmärrä väärin: pidän huoltasi aivan aiheellisena, ja odottaminen tuossa tilanteessa on kuin seisoisi avannon reunalla 15 asteen pakkasessa. Sinut on nyt komennettu saunaan takaisin lämmittelemään, joten toivottavasti osaat nauttia löylyistä. Ainakin täällä on vilpola, johon pääsee välillä tuulettelemaan!

Kainalon tyhjennys tehdään silloin, mikäli alkuperäinen kasvain on suuri, niitä löytyy rinnasta useampia tai jos kainalosta löytyy tartunnan saaneita imusolmukkeita. Kainalon tyhjentämisen suurimmat haitat kohdistuvat yleensä olkanivelen alueelle, joten sairaalan jumppaohjeet tähtäävät etupäässä jäätyneen olkapään estämiseen. Normaalin liikunnan voi aloittaa heti, kun haava on täysin parantunut, ja kuormitusta vähitellen lisäämällä käden toimintakyky saattaa parantua täysin ennalleen: useimmat sanovat, minä mm. että liikunnasta on kuntoutumisessa paljon apua ja ennen kaikkea iloa!

Kämmenen lymfakiertoon kannattaa fiksusti perustellen pyytää fysioterapeutilta erilliset ohjeet ja huolehtia siitä, että leikatun puolen kämmeneen tai käteen ei pistettäisi enää mitään. Näin torjuisit ainakin osan käden toimintakykyä rajoittavista tulehdusriskeistä.

Sytostaattien aikana tärkeää on myös huolehtia kämmenten rasvauksesta, sillä iholla on taipumusta ohentua sytostaattien takia. Itse koin syyslomalla ikävän yllätyksen, kun myslipaketti nirhaisi kämmeneen reiän, mutta onneksi selvisin säikähdyksellä ja turvotus laski ahkeran jumppaamisen jälkeen kahdessa viikossa pois. Sen jälkeen olen pistänyt käsiin rasvaa ja pumpulikäsineet yöksi käteen, että selviäisin seuraavista toimisto- ym. aamiaiskatastrofeista;) Vähällä olen siis selvinnyt, omasta mielestäni ainakin.

T. Karhutar

Karhutar | 14.11.2007 klo 12:58:08