Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Nuori rintasyövästä toipunut ja e-pillerit
Hei Babo,Silloin kun kahlasin hoitosuosituksia ja -ohjeita, jäin siihen käsitykseen että e-pillereitä ei rintasyövän jälkeen yleensä enää suositella. Mahdollisuus myös hormonipositiivisen syövän kehittymiseen on olemassa, joten sen takia e-pillerit eivät sopisi ehkäisyksi. Hoitojen päätyttyä ehkäisyksi suositellaan tavallista tai hormonikierukkaa, silloin kun syöpä on ollut hormooninegatiivinen, ja paikallisia hormonivalmisteita, esim. estrogeenia sisältäviä emätingeelejä saa käyttää. Tämän tiedon olen saanut eräältä tunnetulta gynekologisen endokrinologian tohtorilta, joten sen pitäisi olla ihan luotettava.
Ikäsi huomioon ottaen kannatta myös miettiä ehkäisyn mielekkyytä ylipäätään, koska sytostaattihoidot ovat saattaneet vaikuttaa myös munasarjojen toimintaan. Toisaalta, jos kuukautiset tulevat normaalisti on jonkun ehkäisyn käyttäminen perusteltua, mutta pitkittyneet tai epäsäännölliset kuukautiset antavat aiheen miettiä asiaa uudestaan - kerron tämän siksi, että itse en onnistunut kovin helposti tulemaan enää 30-vuotiaana raskaaksi.
Itse olen nyt "jo" 42-vuotias, mutta hyvin muistan tuonkin ajan kun olin iässäsi ja kahden vaihella ehkäisemisen suhteen.
Terveisin Karhutar
- Re: Nuori rintasyövästä toipunut ja e-pilleritKarhutar