Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Ensimmäinen kontrolli
Hei!Kiitos vastauksista.
Olen helsinkiläinen, siis asioin HUS:n syöpäklinikalla. Keskiviikkona 1. kontrollin tuloksista sain lähetteen uusintakuvauksiin ja ultraäänitutkimukseen Kun hoitaja sai sanotuksi, että uusi aika on sitten huhtikuussa, hermostuin toden teolla, mikä ei ole minulle tavallista. Sanoin, etten jaksa enää yhtään odotusta. Tammikuussa olen käynyt yhtenä päivänä verikokeissa ja toisena mammografiassa ja nyt kuulemassa tuloksia. Työpäivästä sairaalakäynnit ovat vieneet aikaa, jonka sitten olen korvannut pitkälle iltaan venyvinä työpäivinä.
Muutaman puhelun jälkeen hoitaja sai ajan ensi viikon torstaille ja lääkäri soittaa tulokset perjantai-iltapäivänä. Sain myös konsultaatiopyynnön psykologille, kun olin niin ahdistunut ja tuskainen. Olen sairauslomalla ensi viikon loppuun. Oli tulos mikä tahansa, palaan takaisin töihin 25.2. jos vain suinkin jaksan.
Minusta tuntuu, että hoitojärjestelmässä toiminta menee potilaan ohi. Minusta jo tuollaisen viestin, minkä sain, tulisi tulla lääkäriltä. Hoitaja ei oikein osannut "lukea" röntgenlääkärin lausuntoa, yhdessä sitä tavailimme. Toisekseen tällaisessa tapauksessa potilaan tiedontarve on niin suuri, että vastuu kysymyksiin vastaamisesta on mielestäni lääkärillä ei sairaanhoitajalla.
Olen samaa mieltä, ettei odotusajan vaikutuksia riittävästi oteta huomioon. On aivan luonnollista ahdistua ja masentua, jopa menettää toimintakykynsä, kun saa kuulla mahdollisesta taudin uusiutumisesta. Kyllä sairaspäivien poissaolot maksavat, joten jos rahassa mitataan, niin kuin usein mitataan, kalliiksi tulee nykyisellä menolla.
Eiköhän tämä tästä. Olen tehnyt kaikenlaista pientä kotona ja ulkoillut. Kiitos, kun vaihdoit ajatuksia.
Mukavaa viikonloppua! t. Margareta
- Ensimmäinen kontrolliMargareta
- Re: Ensimmäinen kontrollihiutale
- Re: Ensimmäinen kontrolliMargareta
- Re: Ensimmäinen kontrolliNefertiti
- Re: Ensimmäinen kontrolliMargareta
- Re: Ensimmäinen kontrolliMimmuska69