Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: laskimoportti

Mulle laitettiin laskimoportti kun suonet oli sen verran huonot että ensimmäisen tiputuksen kanssa oli jo vaikeuksia. Se on ollut tosi kätevä. Nyt keskiviikkona oli viimeinen hoito. Minulla on tosi vähän rasvaa ylävartalolla( muualla kyllä reilummin) ja sen takia letku näkyy,pönköttää ja kiristää hieman solisluun kohdalla. Jos olisi pehmustetta ( =läskiä) enemmän olisi varmaan paremmin piilossa. Sinänsä se ei haittaa. Nyt viimeisen hoidon jälkeen on letkun kohdalla ollut hieman punoitusta, mutta sekin näyttää itsestään korjaantuvan, eli on vain ärsytystä, ei mitään hoidettavaa tulehdusta. Säiliö johon lääkkeet annostellaan, näkyy myös sormenpään kokoisena pattina letkun alapäässä, mutta minulla se on ainakin laitettu sen verran sivulle, ettei se laajastakaan kaula-aukosta näy.

Letku on vierasesine elimistössä, joten siihen voi tietenkin iskeä tulehdus.Tiputusten yhteydessä hoitajat ovat kuitenkin erittäin tarkkoja puhtaudesta ja muutoin se ei ole tekemisissä ulkomaailman bakteereiden kanssa, joten tulehdus on harvinainen.

Mikäli letkusta on haittaa se voidaan tietenkin helposti poistaa, mutta jos haitaksi ei katsota joka 6. viikko tapahtuvaa uuden hepariinin laittoa, siitä harvoin on muita ongelmia. Sen laittoon tarvitaan paikallispuudutus ja anestesialääkäri ( noin puoli tuntia) leikkaussalissa, joten ei sitä aivan heti haluta poistaa, jos vaikka tarvitsee jotakin iv-hoitoja jatkossa.Myöhemmin sen laitto samalle puolelle on tietenkin arpimuodostuksen takia hankalampaa, joten sitten on enää toinen puoli jäljellä.

Ehdottomasti hyvä ratkaisu!
tanssityttö | 16.12.2007 klo 22:28:43