Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Siis työssäkin voi käydä hoitojen aikana

Heips sateisesta etelästä!

Minulla on neljä taxoa takana, kolmen jälkimainingeissa olen joutunut sairaalaan ja kuljen kyynärsauvojen kanssa, sillä en saa varata vasemmalle jalalle lonkan metarin takia. Olen kuitenkin töissä puolikasta virkaa hoitaen.

Olin 11 kk yhtäjaksoisesti sairaslomalla ensin aivoperäisen syyn vuoksi ja sitten luustoon levinneen rintasyövän takia. Aloitin työt 1.8. työkokeilun turvin eli ensin oli tarkoitus tehdä 2 kk 50%, sitten 1 kk 75% ja joulukuussa oli tarkoitus tehdä töitä 100%. Uudet metarilöydökset syyskuussa sotkivat suunnitelman ja jatkoin loppuun asti 50%:lla. Nyt olen tammikuun alusta alkaen hakenut osa-aikaista kuntoutustukea eli teen töitä 50% ja 50% olen entisellä "määräaikaisella osatyökyvyttömyyseläkkeellä" toukokuun loppuun.

Luulen, että en jaksaisi olla töissä sytojen aikaan ja näillä voimilla, jos olisi menossa ensimmäinen kierros. Tavallaan oli hyvä, että viime talvena oli aikaa ajatella sekä aikaa ja voimia hoitaa ja kuntouttaa itseään. Nyt tilanne on toinen, sillä uskoin kesällä tosissani pitkään taukoon ja halu töihinpaluuseen oli kova. Tuntuisi kuin olisin taas lähtöruudussa, jos jäisin sairaslomalle. Toisaalta hoidot ja syöpäklinikalla käynnit eivät pelota ja kuluta voimavaroja samalla tavalla kuin alussa, kun nyt kaikki on tutumpaa sekä itse koettuna että täältä sivuilta luettuna.

Olen töissä todellisessa "pöpöpesässä" eli koulussa. Syöpälääkärini antoi minulle luvan käydä töissä voimieni mukaan ja kun ensimmäisen taxon jälkeen olin ollut sairaalassa, kysyin häneltä vielä uudestaan, että voinko käydä töissä mahdollisista tartunnoista huolimatta. Hän vastasi, että ei tarvitse linnottautua kotiin, sillä jos veriarvot ovat alhaiset ja elimistössä on "tilaa baskteerin iskeä, tilaisuutta käyttää hyväkseen vaikka sitten joku oman kehon bakteeri". Niinpä toimin hänen ohjeideen mukaan, mutta pesen kyllä käsiäni jatkuvasti ja kuljetan mukanani desinfiointisumutetta. Jokaisen on kyllä varmaan paras noudattaa oman lääkärinsa ohjeita.

Töissäkäyntini edellytys on kyllä ollut joustava esimies ja se että osan töistäni olen voinut tehdä etätöinä kotoa käsin. Poissaoloja on silti tullut jonkun verran juuri noiden sairaalareissujen takia. Olen pistänyt nyt kolmen viimeisen taxon jälkeen Neulasta, mutta silti vaan kuume nousee neljäntenä päivänä sytosta.

Ajattelisin, että sairastuessa kannattaa antaa itselleen aikaa ja toimia sitten niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, mutta sitten kun oma päätös on löytynyt, pitää puskea vaikka läpi harmaan kiven, jotta saa sen toteutettua.

Voimia kaikille,
toivoopi Santeri
santeri | 30.12.2007 klo 14:04:38