Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: kämmen turposi ja kipee

Hei!

Minulla on ollut paljon turvotusongelmia. Minulla turpoaa leikkausalue ja kainalon lähialueet. Olen saanut seuraavanlaisia ohjeita:

Lääkäri sanoi, että ei tarvitse säikähtää, jos joku tietty asia (minulla esim. imurointi ja rintauinti) aiheuttavat turvotusta, mutta kyseistä tekemistä pitää välttää. Jos joku alue turpoaa vähän väliä, se voi jäädä pysyväksi tai ainakin on vaikeampi hoitaa.

Lymfaterapeutilta sain seuraavia ohjeita:
Ei saisi nukkua leikatun puolen käden päällä. Mikään ei saisi painaa leikattua puolta, esim ohuet rintsikan olkaimet, ohut laukun hihna, kello, sormukset, tiukat hihansuut jne. Käsivarren ei saisi antaa roikkua pitkiä aikoja liikkumattomana. Sormilla pumppaavan liikkeen tekeminen käsi ylöspäin auttaa.

Joka tapauksessa olen ymmärtänyt, että turvotuksiin kannattaa suhtautua vakavasti, etteivät se johda lymfaödeemaan. Monilla on varmaan ollut erilaisia tukihihoja ja -hanskoja. Minulla turpoava alue on niin hankalassa paikassa, että olen joutunut käyttämään tukipuseroa. Onneksi se on kyllä tepsinyt.

Terkuin Santeri
santeri | 25.11.2007 klo 11:22:28