Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: kämmen turposi ja kipee
Hei,Minulla rinnan osapoisto ja kainalon koko tyhjennys. Luulen, että näitä turvotus ongelmia on enemmin meillä joilta kainalosta poistettu imusolmukkeita enemmin, kuin pelkät vartiat. Minulla kainalo toipui leikkauksista, joita oli kaksi (ensin vartiat ja sitten kaikki imusolmukkeet)tosi hyvin, mutta sitten alkoi sytostaatit. Ensimmäiset kunnon turvotus oireet ilmaantuivat 3. sytostaatin jälkeen ja alkaen kämmenselästä. Pahimmillaan taisi olla siellä 5. ja 6. syton välissä kun turvotus levisi sormiin ja sormet alkoivat särkemään. Iho oli ihan pingottunut sileäksi ja punoitti. Silloin oli sopivasti lääkärikäynti ja hädissäni kyselinkin, että voiko nivelet olla tulehtuneet, kun sormet punottaa ja särkee. Minun kohdallini ainakin lääkärin viesti oli se, että turvotus ja säky johtui liiasta inunesteistä. Aineenvaihdunta leikatulla puolella todella pahasti jumissa puuttuvista imusolmukkeista johtuen ja sytostaatit vielä omalta osaltaa yksilöllisesti sekoittaa aineenvaihduntaa. Sytostaateista saattaa nestettä kerääntyä muuallekin kroppaan, mutta luonnollisesti leikatun puolen käsi reagoi kaikkein herkiten. Mahdolliset tulehdusta aiheuttaneet haavat ja/tai hiertymät, joista Karhutar varoitti, tulee tietty sulkea pois.
Sitten sytostaattien jälkeen alkanut sädetys myös selvästi kiusasi minulla käden aineenvaihduntaa. Tässä varmasti vaikuttaa myös se miten sädetyskentät on suunnattu. Minulla toinen kenttä tuli alaviistosta suoraan kainalosta kohti rintaa.
Viimeinen sädetys oli 14.11. ja käytän edelleen tukihanskaa ja -hihaa. Näihin tuki"vaatteisiin" saa maksusitoumuksen omasta hoitavasta sairaalasta. Nyt olisi tarkoitus kysyä lääkäriltä vielä lähetettä sinne lymfahoitoon, jos sekin vielä auttaisi tainnuttamaan käden turvotusta. Onneksi turvotus kädessäni ei kuitenkaan ole enää niin pahaa kuin sytojen loppumetreillä.
Santerin hyvät ohjeet kannattaa ottaa vakavasti silloin kun sitä turvotusta on ilmaantunut.
Terveisin
MeriTuuli
- Re: kämmen turposi ja kipeesanteri
- Re: kämmen turposi ja kipeeKarhutar
- Re: kämmen turposi ja kipeeMeriTuuli
- Re: kämmen turposi ja kipeekukkamaaria
- Re: kämmen turposi ja kipeeKarhutar