Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Tamofen ja kuukautiset

Heippa siskot!

Vaikuttaa siltä, että kuukautiskiertoni on palailemassa sytoista ja tamofenista huolimatta, joskin epäsäännöllisenä ainakin toistaiseksi. Olen 42-vuotias, joten tämä ei liene kovin epätavallista.

Minua jäi kuitenkin kaivelemaan onkologin sanat ollessani kontrollissa pari viikkoa sitten. Hän sanoi, että tarkastetaan tilanne keväällä, mikäli tilanne on ennallaan. Eli onko tamofen riittävän tehokas lääkitys minulle?? Nyt sitten mietin, että entäs jos ei olekaan?

Mitä teille muille nelikymppisille on sanottu noista kuukautisista, onko annettu jatkua vai onko annettu lisäksi esim. zoladex-piikkejä tms? Mielestäni ensimmäisellä onkologikäynnilläni minulle sanottiin, että todennäköisesti kuukautiset palaavat ja ettei tamofen lopeta hormonituotantoa. Ilmeisesti sillä kuitenkin pitäisi olla myös antiestrogeenisiä vaikutuksia reseptoriblokkauksen lisäksi?

Tosin menen nyt laitattamaan sen hormonikierukan vihdosta viimein, kun suosittelevat sitä niin kovasti tuon tamofenin ajaksi. Sehän saattaa jo lopettaa kuukautisvuodot, mutta mistä sitten tietää onko hormonilääkitys riittävää? Otetaanko teiltä jotain hormoniarvoja tms. verestä?

En ole juurikaan kärsinyt kuumista aalloista tms. tamofenin aikana, lähinnä alkuun niitä oli, sekä pahoinvointia. Ihokarvat sen sijaan eivät kasva enää samalla tavalla kuin ennen diagnoosia ja hoitoja, mikä on positiivinen yllätys, joten jollain lailla hormonitasapaino on muuttunut epäsäännöllisten kuukautisten lisäksi.

Minun syöpäni oli siis hormonipositiivista lajia, PR 99% ja ER 24%, joten olisi kaiketi aika tärkeää että syöpä ei saisi potkua omasta hormonitoiminnastani.

Miten teitä muita siis hoidetaan, alle nelikymppisistä tiedän, että heille usein suositellaan lisäksi munasarjasupressiota, mutta pitäisiköhän minunkin osata vaatia sitä? En oikein ymmärrä näiden hormoniasioiden merkitystä edelleenkään, varsinkin kun saatavissa oleva tieto on melko ristiriitaista.
kevätmieli | 29.12.2007 klo 11:48:55