Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Elämää CEF:n jälkeen JA SEN AIKANA

Luulen että osin oireet riippuvat käytetyistä annoksista.

Käypähoidon suosituksen mukaan esim. CEF annokset ovat epirubisiinin (sen punaisen litkun, joka on pahoinvoinnin aiheuttaja) osalta 60 mg/m2.

Itse ainakin sain sitä tavaraa 75 mg/m2, noita kahta muuta suosituksen mukaisen 600 mg/m2. CEF aiheutti pahoinvoivan olon useaksi päiväksi.

Luulen että suuren uusimisriskin ja aggressiivisten syöpälöydosten potilaat saavat kuntonsa mukaan isompia annoksia kuin parempiennusteiset kollegat. Toki yksilöllisiä eroja sietokyvyssä ja tuntemuksissa on.

Itse vain huomasin taxoteren kanssa kovin selkeästi kuinka paljon jo 10% annoksen pienennys vähensi haittavaikutuksia. Ensimmäisen tiputuksen aiheuttamat oireet olivat niin kamalia, ettei niitä kyllä olisi kolmen viikon välein selväjärkisenä kestänyt. Tuli kertaheitosta selväksi, että myrkkyä se oli, mitä elimistööni lykkäsivät. Seuraavat taxot menivät huomattavasti helpommin.

Niin tai näin, annokset varmasti harkitaan tapauskohtaisesti ja tarvittavat lisälääkkeet, kuten valkosolujen kasvutekijä, sen mukaan.

Enää reilu viikko säteisiin, ja vieläkin on höntti olo. Mutta matka etenee kokoajan, toivottavasti tauti jäi sinne mistä tämä reissu alkoi!
kevätmieli | 20.7.2007 klo 19:17:31