Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Yhdessä rintamassa

Hei Mimi!

Kaikkein vaikeinta tuossa kohtaa on odottaminen. Mutta odotusaika kannattaa käyttää hyväksi lepäämällä, jumppaamalla kättä sekä keräämällä voimia tuleviin koitoksiin.

Kuten Karhutar sanoi, eri sairaanhoitopiireissä on eri käytäntöjä hoidon suunnittelussa.

Itseltäni leikattiin 21.7 oikea rinta ja kainalo tyhjennettiin imusolmukkeista. Minulla oli kaksi kasvainta, suurempi 3,4 cm ja yhdestä kainalon imusolmukkeesta löytyi syöpää. Minulla onkologin vastaanotto oli 5 viikkoa leikkauksesta ja sytostaattihoito aloitettiin samalla viikolla. Eli olen nyt saanut ensimmäisen sytostaatin reilu viikko sitten.

HUS:n syöpätautien klinikalla onkologi kertoi minulle, että HUS:ssa ennen sytostaattihoitoja ei tehdä levinneisyystutkimuksia, jos kainalon imusolmukkeista alle 4:ssä löytyy syöpää. Syyksi hän sanoi, että jos syöpä olisikin lähettänyt mikroskooppisia soluja, ne eivät vielä näy tutkimuksissa.

Yksi hoidon suunnitteluun vaikutava asia täällä on, että jos kainalosta löytyy yksikin metastaasi, ensimmäinen hoito on sytostaatit. Hoidon aloituksen ajankohtana täytyy myös leikkaushaavan olla hyvin parantunut.

Kyselin kirurgilta, kuinka nopeasti Käypä hoito-suositusten mukaan hoito on aloitettava ja sain vastauksen, hoito on aloitettava kolmen kuukauden sisään leikkauksesta.

Voimia, jaksamista ja tsemppiä sinulle tälle rankalle taipaleelle.

toivottaa Tintti
Tintti-66 | 5.9.2009 klo 16:36:56