Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Yhdessä rintamassa

Hei Mimi

Olen pahoillani, että olet sairastunut, mutta huomaan että olet päättänyt päästä asian kanssa sinuiksi. Se ei ole mikään nopea projekti, mutta ehkä se helpottaa kun kerron, että asian pystyy jollakin lailla hyväksymään, minkä jälkeen elämä taas jatkuu.

Luulen, että sinulle tullaan vielä tekemään levinneisyystutkimuksia, mutta tapahtuuko se ennen sytostaatteja vaiko vasta myöhemmin, en uskalla sanoa. Eri sairaanhoitopiireissä on erilaiset jonot, mutta minulle levinneisyystutkimukset tulivat heti leikkauksen jälkeen.

Kysyit, että onko syöpä nyt pois, ja kyllä: kaikki näkyvät kasvaimet on nyt poistettu. Sitä sen sijaan emme tiedä, onko syöpäsoluja jo verenkierrossasi ja pitemmällä imuteissä, mutta sitä varten tulet samaan sytostaatteja ja ehkä vielä sädehoitojakin, niin että paikalliset uusimiset ja leviämiset saataisiin torjuttua. Mahdollisuudet onnistua ovat kohtalaisen hyvät, jos levinneisyystutkimukset ovat puhtaat.

Seuraavaksi tapaat lopputarkastuksessa kirurgin ja sen jälkeen onkologin, joka kertoo, millaisia sytostaatteja tulet saamaan. Tuleeko hormonihoitoja ja saatko sytostaattien lisäksi herceptiiniä, joka on ns. täsmälääke her2-onkogeeniä ilmentäville sairauksille.

Oikeastaan tämän enempää en tästä vaiheesta osaa kertoa. Omasta leikkauksesta on nyt reilusti kaksi vuotta, ja olen toipunut mielestäni hyvin. Päivääkään ei silti mene, etteikö jokaista tuntemusta jotenkin punnitsisi, mutta se on nyt sitten sitä ja siihenkin tottuu. Seuranta minulla on vuoden välein ja voin aina tarvittaessa soittaa oirepolille, joten ei sitä heitteillä olla hoitojenkaan jälkeen.

Voimia Sinulle ja pidä itsestäsi hyvää huolta!

T. Karhutar
Karhutar | 5.9.2009 klo 12:26:12