Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Kaksi möykkyä rinnassa

Hei kaikki!

Löysin tämän palstan tänään etsiessäni tietoa rintasyövästä. Täällä on aivan upeita keskusteluketjuja joten rohkaistuin kirjoittamaan tänne.

Löysin ison möykyn rinnastani, joka tietysti pelästytti minut pahanpäiväisesti. Pahinta tuossa tilanteessa oli se, että tämä tapahtui reilu viikko äitini hautajaisten jälkeen.

Pääsin onneksi melko pian lääkäriin, sitten mammografiaan ja ultraan, jossa röntgenlääkäri sitten otti möykystä paksuneulanäytteitä neljä kappaletta. Mutta sitten pahaksi onneksi "parempi" ultra oli käytössä, jotta hän olisi päässyt tutkimaan kainaloiden imusolmukkeet ja toisen rinnan, jouduin odottamaan parempaan ultraan pääsyä kaksi päivää. Siinä sitten löytyi toinen möykky ensimmäisen alapuolelta ja siitä otettiin sitten uudet näytteet. Röntgenlääkärin mielestä molemmat möykyt näyttävät pahanlaatuisilta kasvaimilta.

Nyt sitten odottelen pelokkaasti vastauksia, joista saan jotain tietoa ensi viikon aikana.

Eniten tässä mietin omia pieniä lapsia, iältään 6- ja 8-vuotiaita tyttöjä, joille en ole vielä pystynyt asiasta mitään puhumaan. Käyn töissä, jolloin ajatukset eivät täysin pyöri asian ympärillä, mutta ensi viikon jälkeen minulla alkaisi loma, jolloin pelkään, että mietin asioita ja itken koko ajan. Itkukohtauksia on paljon, pahimmat ajat ovat illalla kun lapset ovat nukkumassa, ja itse alkaa suunnittelemaan nukkumaan menoa.

Onko kellään mitään neuvoa, miten asiasta lapsille kertoisin? Leikkaus nyt ainakin on tulossa, muut asiat ovat vielä täysin auki ja millä aikataululla mitäkin tapahtuu, askarruttaa minua.

Kuinka pitkä sairasloma tällaisen leikkauksen jälkeen tulee?

Paljon on ajatuksia ja mietteitä päässä, niitä ei oikein osaa sanoiksi pukea. Päällimmäisenä ajatuksena ja tunteena on pelko tulevasta ja sisäinen kylmyys ja palelu.

t. Tintti-66
Tintti-66 | 27.6.2009 klo 20:14:58