Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Miksi TRAM tai muu rekonstruktioleikkaus meni pieleen?
Kirjoittelen tässä uutena syöpäpotilaana ja reilun kaksi viikkoa TRAM-leikkauksen jälkeen.En ollut kovin järkyttynyt syöpädiagnoosista kesäkuussa ja yritin ottaa asian realistisesti. Minulle tarjottiin koko rinnan ablaatiota, mutta pyysin päästä TRAM-leikkaukseen. Kun sitten tutkimuksissa selvisi, että sovin leikkaukseen, oli mieliala todella hyvä.
Olin onnellinen, että selviäisin vain yhdellä leikkauksella eikä tarvitsisi tuntea oloaan siipirikoksi ilman rintaa eikä taistella joka päivä proteesien kanssa. Kyseessä on melko suuri leikkaus ja tiesin riskit.
Leikkaus meni hyvin ja viidentenä päivänä pääsin kotiin ja uuden rinnan menettäminen tuntui lääkäreistäkin epätodennäköiseltä. Toisin kävi ja kahdeksantena päivänä kaikki meni pieleen ja jouduin päivystysleikkaukseen, jossa jouduttiin poistamaan koko uusi rinta, koska siirränäisen verenkierto oli heikko useiden veritulppien vuoksi ja osa siirrännäisestä jo kuoliossa.
Seuraavana päivänä olo oli henkisesti ja fyysisesti yksi huonoimmista päivistä koskaan. Olin ensin tehnyt suruyön syövän kanssa, sitten oman rintani poiston vuoksi ja nyt alkoi uusi suru TRAM-rinnan menettämisen suhteen. Muistona TRAM:sta iso haava alavatsalla ja pitkään jatkuva tukivyön käyttö. Itken vieläkin menetettyjä rintojani odottaessani muiden hoitojen alkamista. En tiedä, mitä ne tuovat tullessaan, mutta rankalta tuntuu jo tähän mennessä.
Kaikesta huolimatta olen suosittelemassa TRAM-leikkausta. Se toi tiettyä normaaliutta tulevaisuuden suhteen, vähemmän mahdollisia tulevia rekonstruktioleikkauksia ja henkisesti parempaa oloa verrattuna ilman rintaa olemiseen. Uskon, että onnistuessaan se tuo paljon lisää laatua syöpäpotilaan elämään.
Onko kellään muulla vastaavaa kokemusta todella pieleen menneestä leikkauksesta ja komplikaatioista?
- Miksi TRAM tai muu rekonstruktioleikkaus meni pieleen?Auts