Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Alavatsa >imusolmukkeiden poisto >lymfaoireet
Hei vaan!Minulla poistettiin imusolmukkeita lantiolta ja ylävatsalta viime helmikuussa, kun munasarjasyöpäni operoitiin. Leikkauksen jälkeen oli sytostaatit ja tällä hetkellä "opettelen" uudenlaista elämää juuri turvotusten ja jäykkyyden kanssa jaloissa. Kovaa särkyä en ole ainakaan vielä tuntenut.
Olen suhteellisen nuori ja ollut aina liikunnallinen. Varmaankin sen vuoksi turvotus ei ole ihan toivoton asia tällä hetkellä elämässäni, vaikka joka päivä siihen asiaan pitää paneutua. Pärjään ilman pahempaa turvotusta tavallisten tukisukkien kanssa ja toinen apuni ovat muotoilevat alushousut, jotka yltävät lantiolta puoleen reiteen. Olen ajatellut teettää muotoilevat alushousut polviin saakka, kun nykyiset aluspöksyt painavat ikävästi reisiä, enkä ole mistään löytänyt polviin saakka yltäviä muotoilevia alushousuja. Kokeilin myös kinesioteippausta 4 kertaa, mutta en kokenut siitä olevan paljoakaan apua. Ensimmäisen teippauksen laitatutin 2 vkoa sytostaateista (tästä oli aikaisemmin puhetta toisen viestiketjun alla).
Selkeäasti näkyvä turvotukseni ilmestyy sisäreisiin, mutta sitä esiintyy myös koko reisien alueella. Pohkeisiin asti suurempi turvotus ei ole ainakaan vielä valunut. Aamulla kun nousen sängystä, kestää muutamia minuutteja, kunnes pystyn kävelemään kunnolla. Myös esim. autosta noustessa kävely on aika tönkköä hetken aikaa, kunnes jalat virkoavat. Sormissani on myös jäykkyyttä erityisesti aamuisin ylösnoustessa.
Menen parin viikon kuluttua polikäynnille ja juttelen näistä turvotuksista lääkärin kanssa. Pyydän myös lähetteen tukisukkiin ja lymfahoitoon. Lääkäri ei kirjoittanut lähetettä lymfahoitoon viimeisen sytostaatin jälkeen, vaikka sitä pyysin. En tiedä johtuiko se iästäni, vai mistä?
T: Katja_74
- Re: Alavatsa >imusolmukkeiden poisto >lymfaoireetKatja_74