Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Nyt se alkoi

Heippa! Onnea sytomatkalle ja etenkin paljon voimia. Tekstisäsi ei ilmene mikä syöpä sinulla on. Arvelen, että se on munasarjasyöpä. Itse podin rintasyövän 2003 ja munasarjasyövän 2008. Näillä kadella syövällä ei ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Hoitosi kuullostaa samankaltaiselta kuin omani, Itse olin sangen tyytymätön perukkiin. Pitelin mieluummin huiveja ja pipoja. Ja sitten kaikki karvat lähtee... Kulmakarvat ja silmäripset... Onneksi voi kajaalilla vähän paikkailla olotilaa. Toivottavasti sovitit perukkia hyvin. Itselläni oli täysin asiantuntematon henkilö minua siinä opastamassa. Kun minulla oli vielä hiuksia päässä niin peruukki oli liian suuri. Pahoinvointilääkkeittä käytin tosi vähän. Vain kerran oksensin. Minulle riitti Primperan, ekan reseptin sain suppoina mutta pyysin tabletteja. Ko. lääke on myös erittäin edullinen verrattuna muihin.
Muutoin sytostaatit aiheuttivat minulle monia oireita, välillä lähti suolaisen makuaisti pois. Se palasi kuitenkin takaisin muutaman viikon kuluttua. Jalat särkivät/särkevät edelleen jne.
Ensimmäinen päivä sytojen jälkeen oli minulle aina helppo. Muutama seuraava vähän vaikeampi. Sitä pystyi kuitenkin elämään kutakuinkin normaalia elämää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki vaikutukset ovat yksilöllisiä. Toiset kykenevät jopa töihin hoitojen aikana. Itse en olisi kyennyt. Noin kahden viikon kuluttua hoidoista (jos saat kerran kolmessa viikossa) on yleensä leukkarit alhaisimmillaan ja tartuntariski suurimmillaan. Vältä silloin suuria väkijoukkoja. Pidä itsestäsi mahdollisimman hyvin huolta, jotta hoidot voidaan antaa silloin kuin pitää. Näin koko prosessi on lyhyempi. Loppukesästä voit jo nauttia lyhythiuksisena elämästä.
Vaaleat hiukseni ilmaantuivat mustina ja mustina ovat pysyneet. Aluksi hiukset tulivat ihanan kiharina mutta nyt ovat suoristuneet entiselleen. Silmäripset ja kulmakarvat tulivat yllättävän nopeasti hoitojen jälkeen takaisin. Muista että elämä jatkuu.. tämän kanssa on vaan pakko oppia elämään. Tsemppiä Annu
annu52 | 11.3.2010 klo 00:40:16