Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: stytostaattihoidot edessä
Hei! Mulla on sytostaattihoidot käsittääkseni puolivälissä. Kolmesti olen niitä saanut ja kolme kertaa on vielä edessä. Päällimmäinen vastaukseni olisi sulle, että kyllä sä niistä selviät. Se ei kuitenkaan ole ihan koko totuus. Kuurin alettua jouduin toteamaan, että 'hoidot alkoi, terveys meni'. Monenlaisia vaivoja, ei mitään kauhean suuria mutta tuskastuttavia. Kirvélee ja polttelee monessa kohdassa, ruoka ei maistu oikein miltään, sormet puutuu, maha on kuralla. Näitä ei ole kaiken aikaa, mutta aina joissakin kohdissa kolmen viikon lääkitysväliä. Ensimmäisen erän saatuani päädyin sairaalaan pariksi päiväksi, kun veriarvot laskivat niin alas. Sen jälkeen olen saanut kasvutekijäruiskeita sytojen jälkeen tuon laskun estämiseksi.Kerta kerralta on väsymys tullut pahemmaksi, aina muutama päivä lääkkeen jälkeen. Nyt en pystynyt jouluviikolla kuin makaamaan yötä päivää. Se väsymyskin sitten menee aina itsestään ohi onneksi.
Mun on pitänyt ottaa kortisonitabletteja kolme päivää sytostaatin annon yhteydessä, se ei kai liity kaikkiin sytoihin. Noi kortisonit pitää hereillä, pri kolme yötä menee valvoessa.
Ajankohtaisin asia mulla näihin hoitoihin liittyen on tukka. Yritin pitää vanhasta tukastani kiinni mahdollisimman pitkään, mutta eilen päädyin siihen, että se surkea takku on pakko leikata pois ja ottaa peruukki käyttöön. Yön nukuin myssy päässä, kun kaljupäänä tuntui niin surkealta ja kylmältä.
Monenlaisia vaivoja siis noista koituu. Kuitenkin: enimmän osan voin elää ilman mitään kummempia vaivoja. Noi vaivat tulee ja menee, ja niistä oppii tuntemaan, että mihin vaiheeseen lääkityssykliä ne liittyy. Sen mukaan voi suunnitella elämää, esim. että ei mitään isoja ponnistuksia ajoita just tohon muutama päivä lääkityksestä. Siellä hoidossa käyminen on ihan jopa mukavaa. Meilläpäin ainakin sairaala on miellyttävä paikka, hoitajat kivoja, lääkettä saadessa on leppoisaa lukea, torkkua tai katsoa telkkaria.
Pahoinvointia on tosi vähän. Oksennellut en ole tämän takia kertaakaan. Lääkityksen jälkeen on parina päivänä vähän ällö olo välillä, mutta pahoinvointipillerit auttaa siihen. Ne oksennuskauhujutut kuuluu johonkin menneeseen maailmaan ja muinaisiin lääkkeisiin.
Mulla vaihtuu nyt sytostaattilaji. En tiedä vielä, mitä se tuo tullessaan.
Kyllä vaan elämä on muuttunut. Ihan näkyvästi multa puuttuu yksi rinta ja tukka. Ei ole yhtään mukava asia, tosi kurja. Mutta kyllä sekin puoli vielä korjaantuu.
Rohkeesti vaan! Ei ole kiertotietäkään olemassa. Kaikkea hyvää toivotan sulle!
- stytostaattihoidot edessäeijuska
- Re: stytostaattihoidot edessäMono
- Re: stytostaattihoidot edessäKristitty Lilja
- Re: sytostaattihoidot edessäeijuska