Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Arimidex/Anastrozol - eikä seksi kiinnosta

Hei Vaarain

Ei kannata hämmentyä, sillä seksi on syvästi henkilökohtainen asia, eikä siitä ole helppoa avautua edes parisuhteessa omalle rakkaimmalleen. Voit olla oikeassa siinä, että joku tuntee jopa häpeää halustaan tai haluttomuudestaan - miten tahansa päin se sitten on kääntynytkin, kun emme kaikki tässäkään ole samanlaisia, me syöpätoipilaat:-) Ihminen on monimutkainen kokonaisuus, jossa hormonit ovat vain yksi tekijä.

Itselleni sairaus tuli elämänvaiheessa, kun lapset olivat vielä pieniä, joten sukupuolielämä ja mahdolliset halut olivat jo entuudestaan työnnetty taka-alalle. Ei siis tullut yllätyksenä tämä nykyinen "kuiva kausi", vaan se oli vain jatkoa sille, minkä imetykset ja pienten lasten hoitaminen olivat jo aloittaneet.

Olen sillä lailla "onnekas", ettei minulla ole hormonaalista lääkitystä riesana, mutta menee useita päiviä ja viikkoja, ettei seksi käy edes mielessä. Minulla on onneksi mies, joka ei ole addiktoitunut seksiin kuten ensimmäinen kumppanini, vaan pikemminkin hän on aina ollut meistä kahdesta se pidättyväisempi osapuoli. Niinpä olen saanut rauhassa koota itseäni tämän koettelemukseni jälkeen.

Olen kokenut, että oman elämänilon palauttaminen on ensimmäinen suuri tehtäväni, joka vaatii pieniä tekoja ja suurtakin huomaavaisuutta omaa itseä kohtaan. Käytän erilaisia keinoja luoda yhteys uudelleen omaan ruumiiseen, ja joskus se on hiljentymistä ja joskus rajumpaakin liikuntaa. Sitä kautta luottamus omaan itseen, omaan ruumiillisuuteen syntyy uudelleen, enkä silloin jää tuijottamaan sitä, että rinnan kohdalla on vain arpi. Annan itselleni luvan myös uneksia, ja huomaan, että unissakin esiinnyn nykyisin yksirintaisena, jopa niin että kerran unessani onnistuin viettelemään jopa nuoren rakastajan:D En voi väittää, että näkisin eroottisia unia kovin usein, mutta se että yleensä näen, on hyvä asia, ja antaa toiveikkuutta tosielämän suhteen.

Minusta on tärkeää puhua miehen kanssa siitä, miten hän nykyisen tilanteemme kokee, mutta vielä tärkeämpää on olla perillä siitä, mitä itse ajattelee ja tuntee. Omaa aistillisuuttaa voi ruokkia ja "elvyttää" esimerkiksi tanssilla, mutta jotkut saavat paljon irti myös kirjallisuudesta tai musiikista - tai mikä tahansa nyt auttaa oikean elämänilon ja tunnelman luomiseen. Kunnon yöunet ja kiireetön aamu käyvät melkeinpä esileikistä - niin harvinaisiksi ne ovat tiettyyn ikään mennessä tulleet...

Eroottinen nautinto ei synny siitä, että täyttää kumppaninsa pienetkin toiveet, vaan nautinto on sitä, että pystyy löytämään omasta itsestään aistillisuuden, joka on aina läsnä riippumatta siitä, mikä on päivittäinen limakalvojen kunto tai hormonaalisen kierron vaihe. Naiselle seksi on aina henkimaailmankin asia, enkä tiedä, onko sitä tarpeen edes selittää. Se on vain "lähde" joka "on", ja jos joku sanoo että nyt se "vietiin pois", niin sanon että "narraat ja luulet vain", koska se lähde on joskus aluskasvillisuuden suojissa ja pohjamutiin kätkettynä.

Eikä voi sanoa, että se mikä yhtenä päivänä oli totta, vielä toimisi samoin toisena päivänä. Muutos tässäkin asiassa on otettava vastaan, ja olen tavattoman kiitollinen siitä, ettei minun tarvitse enää olla sama olento, kuin olin esim. 20 tai 30 vuotta sitten. Ja kun mies näkee asian (itsensä, seksimme) samalla tavalla, niin meillä on ihan hyvä näinkin, vaikkei pullaa ihan yhtä usein paistetakaan kuin ennen.

Toivottavasti et pahastunut; en osaa tuohon Arimidexiin/anasrotsoliin sanoa yhtään mitään, koska se ei kuulu minun elämääni, mutta yhtä lailla seksi on siellä - halusin tai en. Minähän voin itse määritellä seksini - jos se sattuu kiinnostamaan:-)

T. Karhutar
Karhutar | 3.3.2010 klo 21:01:36