Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Uusiutumisesta
Kainalon imusolmukemetastaasien lukumäärä on tärkein yksittäinen ennustetekijä. Itse olen alle 30-vuotias, tauti aggressiivinen piirteiltään ja runsaasti kainalolevinneisyyttä - taitaa uusiutumisriski olla kohdallani lähellä sataa prosenttia seuraavan 10 vuoden aikana. Minulla löytyy kirjahyllystä vuoden 1998 yleislääkärin käsikirja, jossa sanotaan, että tauti uusii 10 vuodessa alle viidenneksellä, jos ei ole kainaloimusolmukemetastaaseja. Jos metastasoituneita imusolmukkeita on 1-3, on uusiutumistodennäköisyys 65 % ja jos metastasoituneita imusolmukkeita on yli 4, 85 %. Mutta HUOM! Kirja on tosiaan lähes 10 vuotta vanha, joten liitännäislääkityksissä on tapahtunut hurjasti edistystä tuona aikana, eikä meidän nykyisten lääkitysten pitkäaikaisseurantaa vielä ole tietenkään saatavilla, kuten Kevätmielikin kirjoitti. Mutta uskon tuon olevan suuntaa-antavaa siinä mielessä, mikä vaikutus on noilla kainalometareiden lukumäärällä.Ajatelkaapas: samassa kirjassa sanotaan rintasyövän seurannasta, että "ensimmäisen kahden vuoden aikana seurataan 2-4 kuukauden välein riippuen kasvaimen aggressiivisuudesta, seuraavien 2-5 vuoden aikana noin 6 kk:n välein ja viiden vuoden jälkeen noin vuoden välein". Tässä kohtaa on kyllä tapahtunut merkittävä huononnus, kun nykyään seurataan kerran vuodessa viiden vuoden ajan riippumatta kasvaimen aggressiivisuudesta tai kainalolevinneisyydestä. Täytyy kai itse kustantaa edes hieman tiheämmät seurannat.
miu
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenMeriTuuli
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenMeriTuuli
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenhelmikuussa06 leikattu
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenauringonsäde
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenauringonsäde
- Re: todennäköisesti pahanlaatunenKsantippa
- Varsinainen riesatools
- Re: Varsinainen riesakevätmieli
- Uusiutumisesta-miu-
- Re: UusiutumisestaTigerlily
- Re: UusiutumisestaMeriTuuli