Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: todennäköisesti pahanlaatunen

Hei

Tervetuloa mukaan kirjoittajien joukkoon. Vaikka ei olekkaan mukavaa, että on uusia sairastuneita.

Ymmärtääkseni toi duktaalinen ei kerro vielä mitään sen suhteen miten hoidetaan tai että miten leikataan. Duktaalisesta kerrotaan Rintasyöpä potilaan oppaassa näin: Suurin osa rintasyövistä on rinnan rauhastiehyistä lähtöisin olevaa tiehytperäistä eli duktaalista tyyppiä (syövän kudostyyppi).

Leikkaussuunnitelma kerrottiin minulle samalla lääkärín käynnillä, kun sain tulokset paksuneulanäytteestä. Ja vasta leikkauksen jälkitarkastuksessa sain varsinaiset patologin tulokset erillaistumisasteesta (gradus), onko hormoonivastaavuutta, jakautumisnopeus ja löytyykö HER2 valkuaista. Palologin tuloksia saattaa tulla jo paksuneulanäytteen jälkeen, mutta lopulliset vasta leikkauksen jälkeen ja toisten tulosten odottaminen kestää kauemmin. Pieniä eroavuuksia saattaa olla eri hoitavissa sairaaloissa, minä olen täältä Etelä-Suomesta. Toi Gradus 1, 2 tai 3 kertoo sen syövän ns. kiltteyden (1) tai agressiivisuuden (3). Gradus 2 sitten on niiden välistä.

Toi odottaminen kaikkein tuskaisinta, kun koko ajan odottaa toimenpiteisiin tai niiden tulosta. Kiva kuitenkin kuulla, että olet voinut olosuhteisiin nähden hyvin. Jos olo kuitenkin muuttuu tai et saa nukuttua, älä epäröi pyytää apua hoitavalta lääkäriltä. Jos lueskelet mitä tänne palstalle on kirjoiteltu, niin huomaat kyllä miten erilailla imiset tarvitsevat apua ja käsittelevät sairastumista. Sekin on normaalia reagoida erilailla.

MeriTuuli
MeriTuuli | 4.5.2007 klo 15:08:57