Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: metarit
Hei Arpakuutio!Minulla todettiin multifokaalinen lobulaarinen rintasyöpä 6/02. Olen nimimerkilläni kirjoittanut sairaudestani ja tram-leikkauksesta joitain kertoja näillä sivuilla.
Löysin itse pattini. Tunsi sen ihon läpi ja iho vetäytyi hieman sisään päin patin kohdalta kättä ylös nostaessani.
Hieman alle 2 cm kokoinen patti näkyi mammografiassa. Lääkärit eivät meinanneet saada ultrassa pattia näkyviin ohut-ja karkeaneulanäytteiden ottamiseksi. Näytteet saatiin, kun lääkärin kuljettaessa ultran anturaa rinnassani, kerroin milloin patti on anturan kohdalla. Alustava tieto syövästä saatiin.
Vartijaimusomukekartoitus tehtiin ja 4 vartijaimusolmuketta merkkautui ja poistettin tutkittavaksi. Olivat puhtaat eikä kainaloa tarvinnut puhdista. Osapoistolla edettiin ja ajatuksena oli sädehoito osapoiston jälkeen haavojen parannuttua. Osapoiston yhteydessä patologin mukaan kyse duktaalisesta (tiehytperäisestä) rinta syövästä. Kuukauden kuluttua tuli varmistettu diagnoosi, joka olikin multifokaalinen (monipesäkkeinen, monialkuinen) lobulaarinen rintasyöpä ja syöpätiimin mukaan kokopoisto tarpeen, koska tautityyppinä rinnassa olisi voinut olla useita syöpäkasvaimia. Kokopoisto tehtiin, muita kasveja ei löytynyt. Näissä taudeissa hyvä toimia varman päälle, olen tyytyväinen kokopoistoon.
Minulle ei tullut muita hoitoja kuin leikkaus.
Tautityyppini vuoksi kontrollit ovat olleet 8 kk välein. Lääkärini mukaan lobulaarinen rintasyöpä aika salakavala, koska ei aina välttämättä näy mammografiassa eikä ultrassa. Itse olen halunnut kuitenkin seuraavan mammografian 1 1/2 vuoden päähän, koska ei liene hyväksi terveelle rinnalle jatkuva säteilyttäminen. Röntgenlääkärin mukaan 2 vuoden välein tehtävällä mammografialla voi paljonkin vähentää turhaa terveen kudoksen säteilymäärää. Röntgenlääkäri myös totesi, että hänen kokemuksen mukaan uudet kasvaimet (lobulaariset) yleensä ilmeneät samantyyppisinä eli jos on ollut tiivimmässä muodossa ensimmäinen kasvi, niin uusikin kasvi olisi tiiviimpi eli näkyisi mammografiassa. Kasvaimeni oli hidaskasvuinen ja sekin puoltaa mammografian pidempiä välejä.
Lääkärini kertoi, että 10 %:lla lobulaarisesta rintasyövästä on sitä tyyppiä, että saattaa tulla myös toiseen rintaan. Metastaasit ilmenevät yleensä maksassa, keuhkoissa, aivoissa ja isoissa nivelissä. Sisäelimistä eikä munasarjoista hän ei maininnut mitään.
Mitä pidemmän aikaa sairastumisesta on sitä harvemmin sitä miettii. Tietysti uusimismahdollisuus pyörähtää joskus mieleen, mutta sen ajatuksen kanssa on vain tultava toimeen. Taudin uusimista ei kannata alkaa odottamaan, koska se voi uusia 3 vuoden, 10 vuoden 30 vuoden kuluttau tai ei ollenkaan. Tärkeää on elää tätä päivää ja nauttia elämästä.
Aurinkoista kesää sinulle Arpakuutio kuin myös muillekin!
- metaritvita
- Re: metaritmks
- Re: metaritKarhutar
- Re: metaritvita
- Re: metaritKarhutar
- Re: metaritarpakuutio
- Re: lobulaarinen rsmyymeli
- Re: lobulaarinen rsarpakuutio
- Re: lobulaarinen rsmyymeli
- Re: metaritiirisrukka