Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Tuntuu "väärältä" kirjoittaa tänne mutta

Mastopaattiset rinnat voivat todellakin olla myhkyräiset asteikolla 1-4. Minulla itselläni on rakkulamaisuus kolmonen. Ykkönen puolestaan on ymmärtääkseni ns. "rasvarinta", jossa ei rakkulamaista rauhaskudosta ole. Mastopaattisesta rinnasta on vaikea itse löytää muutoksia.

Kipuilua rinnoissa on ollut vaihtelevasti. Stressin ja aikoinaan kuukautisten aikoihin kivuliaimmat. Kipua on tuntunut enimmäkseen vas. rinnan sivusyrjässä ja kainalossa. Vajaa parikymmentä vuotta sitten leikattiin kysta pois, jolloin mastopatia varmistui. Seurannassa kävin noin viiden vuoden välein ja noista seurannoista piti itse pitää lukua. Paitsi nyttemmin munasarjasyövän jälkeen on seurattu rintojen tilannetta ikäänkuin automaattisesti ja tiheämmin.Kohtapuoliin viisikymppisestä lähtee seurannat parin vuoden välein.

Pian menen lääkäriin, sillä oikeassa rinnassa (kivuttomassa)on todettu mammon, ultran sekä paksuneulanäytteiden jälkeen adenoosimuutos, joka joko poistetaan tai jäädään seuraamaan...Tietääkö kukaan adenoosimuutoksesta ja millaisia hoitotoimenpiteitä teille on suoritettu?

Kehoittaisin minäkin seuraamaan rintojen tilannetta, kipuilua tms. ja tarvittaessa kuvauttamaan ja ultraamaan rinnat. Mielestäni on tervettä pitää itsestään huolta, mutta mihinkään paniikkiin ei todennäköisesti sinulla ole aihetta. Itselläni ei kipuilu ole ollut niin kovaa, että tarvitsisi syödä kipulääkkeitä, mutta jokainen ihminen on kudostyypiltään omanlaisensa.

räpsy | 8.11.2010 klo 13:31:01