Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Ruokavalio & paksusuolisyöpä

Hei!

Kirjoittelen tätä viestiä äitini puolesta ja hänen avukseen, kysymykseni koskee ruokavaliota. Äidiltäni (55v) leikattiin pahanlaatuinen paksusuolisyöpä toukokuussa, leikkaus meni hyvin ja toipuminen oli nopeaa. Kesäkuussa tomografiassa löydettiin etäispesäkkeitä maksasta, joita nyt hoidetaan sytostaatilla ja vasta-aineilla. Veritulppa on leikkauksen jälkeen ollut jalassa jo muutaman kerran, nyt siihen säännöllinen lääkitys "napapiikki" muodossa.
Olen huolissani äitini ruokavaliosta, myöskin hän itse miettii kovasti mitä voi syödä ja mitä ei -hoitavalta lääkäriltä / hoitajilta hän ei tunnu saavan selkeää vastausta, joten koitan tätä keinoa, kokemuksen syvää rintaääntä.

Ymmärrän, että huonosti sulava ruoka ei ole suositeltavaa, lisäksi äitini on kertonut mm. appelsiinien olevan kokonaan kiellettyjen listalla -onko näin kaikkien sitrushedelmien kohdalla? Mutta eikö ns. terveellinen ruokavalio kuituineen ja kasviksineen olisi tärkeää jo suolen toiminnan kannalta? Silti äitini on ymmärtänyt, että kasvikset olisivat lähes kokonaan kiellettyjä, riisiä, pastaa tai tummaa leipää hän ei syö lainkaan, maitotuotteet ovat hyvin vähässä, samaten hedelmät. Sivusta katsoen hänen ruokavalionsa on hyvin yksipuolinen... ranskanleipää ja joitain pussikeittoja välillä.

Olisin hyvin kiitollinen vastauksista, googlettamalla saan kyllä aina jotain vastauksia mutta yhteenvedon tekeminen on työlästä.. Seuraava askel onkin tehdä hänelle viikottainen lista mukaan sairaalaan, johon olen valmiiksi kirjannut ruoka-aineita -eiköhän hoitaja siihen pyynnöstä merkkaa onko kiellettyä vai ei ja jos saa syödä niin miten paljon...

may | 31.8.2006 klo 15:40:24