Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Munasarjasyöpä, PELKÄÄN!
Olen pahoillani, Miukuliini, jos olen "rohkaissut" Sinua liian voimakkaasti, koska todella uskon ja tunnen pelkosi täysin aiheelliseksi. Toisaalta ajattelen, että arvailuista ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä, vaan asiat tulee selvittää, vaikka sitten yksi kerrallaan.Ihan ensimmäiseksi, miksi kukaan lääkäreistä ei ole aikaisemmin reagoinut kystan kokoon? Onko niin että siitä on saatu ultraäänellä nesteen kaiku? Toiseksi, on huolestuttavaa, että kipusi on jatkunut jo pitkään ja että kysta on vieläkin olemassa, vaikka vuoto ja kivut ovat vihjanneetkin kystan mahdolliseen puhkeamiseen. Kolmanneksi, Sinulla on oikeus saada potilastietosi hoitaneesta yksiköstä, ja voit ottaa ne mukaasi, kun todennäköisesti tapaat onkologin. Ainakin niistä voi olla hyötyä, kun mietit, mitä kannattaisi kysyä.
Nimittäin, tuollaista kystaa ei enää kukaan gynekologi saa yksin tutkia, vaan Sinun kuuluu saada lähete radiologin tutkimuksiin. Sieltä asiat lähtevät rullaamaan, ja alat saada apua. Apua ei tarvitse pelätä, vaikka epämiellyttäviä asioita saattaa paljastua, koska sitten kun vihollinen on paljastunut, sitä vastaan on helpompi hyökätä: yksin ja yhdessä modernin lääketieteen kanssa.
Toivon kovasti, että joku munasarjasyöpäpotilas vastaisi tähän viestiisi, koska rintasyöpäpotilaana minun on vaikea kuvailla, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Kaikkihan todellakin riippuu siitä, millaisia tuloksia verikokeet antavat ja mitä radiologi löytää vatsaa, munasarjoja, virtsateitä, maksaa ja nivusia tutkiessaan. Niinikään keuhkot tulisi kuvata ja ottaa kystasta kudosnäyte.
Itse olin ihan peloissani, että rintasyöpäni olisi levinnyt jo jonnekin vatsaonteloon, ja päätäkin epäilin, koska olin kärsinyt jo jonkinaikaa erilaisista säryistä ja keskittymisvaikeuksista. Levinneisyystutkimuksissa paljastui, että maksa, vatsan alue, aivot ja luusto olivat ns. puhtaat ja että ainoat metastoinnit olivat kainalon alueella.
Oli tässäkin tiedossa sulattelemista, mutta se oli kuitenkin helpotus, koska tuntuihan ihmeelliseltä että "terve" ihminen olisi yhtäkkiä ollut niin sairas.
Toivon kovasti, että keräät voimia vaatia itsellesi oikeaa tietoa ja pyytää apua sitten jos tilanne alkaa tuntua liian ylivoimaiselta. Mekin täällä yritämme tukea parhaamme mukaan!
T. Karhutar
- Munasarjasyöpä, PELKÄÄN!Miukuliini
- Re: Munasarjasyöpä, PELKÄÄN!Karhutar
- Re: Munasarjasyöpä, PELKÄÄN!Miukuliini