Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Menkat sytojen aikana?

Minä olen myös pohtinut tuota ehkäisy asiaa. Olen 40v ja käytin ennen e-pillereitä, joka ei nyt enää sovi, kun kasvaimeni oli lähes 100% hormoonipositiivinen. Nyt meillä on kondomit, mutta olen harkinnut vakavasti piuhojen katkaisemista vakavasti. Jospa se mies vaikka suostuisi vuorostaan sairaslomalle :) Jo ennne sairautta ja uuden ehkäisyn pohtimista jo oltiin sitä mieltä, että meillä perhe luku valmis. Meillä 3 lasta, minä siis 40v ja mies 46v. Hormoonihoito minullakin alkaa sytojen jälkeen sädehoidon kanssa samaan aikaan.

Tossa tulikin esille, että hormoonihoidon aikana tullut kystia munasarjoihin. Minulla on jostais syystä käsitys, että munasarjat saattaisi hermostua hormoonihoidosta. Onko tästä muilla myös kokemusta. Koska ajattelin myös sitä vaihtoehtoa, että poistattaisin myös munasarjani. Tästä en ole kysellyt vielä lekurilta, kun ei oikeen ole vielä ajankohtaista, mutta aion kyllä myöhemmin.

Minulle lääkäri sanoi, että on äärimmäisen vaikeaa ennustaa, etttä tuleeko menkat vielä takisin, saattaa tulla, kun ikää vielä vasta 40, mutta voi olla ettei tule. Tyypillistä, että sytojen lopulla kuulemmma saattaa palata ja sitten taas jäädä pois kun hormoonihoito alkaa ja taas palata kun hormoonihoitoa on kestänyt jonkin aikaa. Tai sit ei.

Minulla 3 taxotereä takana, enkä vielä ole kärsinyt vaihtarioireista, vaikka menkat jäikin pois. Huonolla tuurilla käy niin että vaihdevuodet tulee nyt hormoonihoidolla, sitten hormoonitoiminta alkaa uudelleen ja joskus iän myötä tulee sitten varmaankin uudet vaihtarit =O. Tosin lääkäri sanoi myös sen, että koska nämä hoidot paranee ja kehittyy niin huimaa vauhtia, niin sitten joskus 5 vuoden päästä kun hormoonihoito loppuu, niin voi olla, että lääketieteellä on silloin jotain uutta tarjolla jatkoksi. Ehkä ehkä ei.

MeriTuuli
MeriTuuli | 28.6.2007 klo 11:18:00