Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Uusi kyselee

Tervehdys kaikki kohtalotoverit.

Sain elokuun lopulla tietää sairastavani rintasyöpää. Minut leikattiin 17.9., se oli osapoisto. Nyt minulle soitettiin sairaalasta, että yhdestä (niitä oli kolme kaiken kaikkiaan) poistetusta vartijaimusolmukkeesta oli löytynyt 3 mm:n etäpesäke. Minulle on varattu leikkausaika 11.10., ja siinä leikkauksessa poistetaan kainalon imusolmukkeet.

Kysyin, poistetaanko sitten myös koko rinta. Soittaja sanoi olevansa vain sairaanhoitaja, ja hän sanoi, että lääkäri kyllä sitten ennen leikkausta selittää kaiken paremmin. No, minusta tuntuisi paremmalta tietää jo etukäteen, mitä tämä kaikki merkitsee ja mitä leikataan. Kerroin sairaanhoitajalle, että minulle oli ennen tätä tietoa ennustettu vain sädehoitoa, että muuttuukohan se asia. Hän sanoi, että hänen käsittääkseen nyt otetaan käyttöön sytostaattihoito.

Rinnasta ei käsittääkseni ollut löytynyt mitään uutta. Osaisiko joku kertoa, ovatko kainalon imusolmukkeiden poisto ja rinnan poisto mitenkään yhteydessä toisiinsa?

Sen lisäksi mietin tietysti sytostaattihoitoja. Miten nopeasti leikkauksen jälkeen ne aloitetaan? Kuinka kauan ne kestävät? Ilmeisesti jotkut ovat töissä senkin hoidon aikana. Miten hoidot toteutetaan, ollaanko ensin sairaalassa ja sitten lähdetään kotiin tai töihin toipumaan ja - käsittääkseni - potemaan sivuvaikutuksia? Jos näin, niin kuinka kauan ollaan kerrallaan sairaalassa?

En edes tiedä, kysynkö oikeita kysymyksiä, mutta jos joku osaa tilannettani yhtään valottaa, olen kovin kiitollinen.
Lisabet | 30.9.2010 klo 17:19:52