Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Kolme päivää diagnoosista
Sain tietää rintasyövästä ihan äsken. Muuta ei osata sanoa, kuin että vaikuttaa olevan duktaalinen, ilmeisesti pienehkö kasvain ja että ultran perusteella ei ehkä ole kainalossa. Mutta mistä sitä varmuudella osataan sanoa ennen leikkausta. Tyypit, asteet ja kaikki auki. Leikkaus on noin viikon päästä.Olen 35. Ei miestä, lapsia, sisaruksia eikä lähisukulaisiakaan ei kovin montaa. Äidille en ole uskaltanut sanoa, vaikka hän ilmeisesti on lähin omaiseni. Hän on 61, työssä vielä eikä ole itse sairas, mutta olen varma, että jos hän saa tietää, hän saa vähintään sydänkohtauksen ja kuolee. En siis uskalla kertoa, hänellä on itsellänkin ollut rankaa viime vuoden aikana - puolison kuolema, yt:t yms.
Kauheasti asioita mielessä. Olen nyt kertonut sairaudesta muutamalle ihmiselle. Töissä Frau (Über)Direktor tietää ja hän oli enemmän kuin ihana. Kaksi ystäväni ovat luvanneet auttaa, koska en varmasti voi hoitaa kaikkia arjen asioita yksinäni. En ollut edes ajatellut asiaa, kunnen terapeuttini otti asian esille - kuka esimerkiksi käy kaupassa? Kuka teillä muilla käy, vai onko kaikilla perhe? Kamalan yksinäinen olo.
Ja aasinsiltaa pitkin: olen viime vuosien aikana kokenut vaikean masennuksen, ahdistushäiriön, syömishäiriön ja derealisaatio on jatkuvaa edelleen. Olen terapialla ja lääkityksellä kuntoutunut näistä hienosti ja olen viimeisen puolen vuoden aikana voinut henkisesti paremmin kuin koskaan. Työssä olen ollut ihan normaalisti heti kun pahin masennus hellitti pari vuotta sitten. Ja nyt, kun maailmassa oli valoa, olin löytänyt elämäniloa ensimmäisen kerran elämässäni enkä enää harrastanut itsemurhaamista, iskee syöpä. Uskomatonta. Tulee pakostikin mieleen, että evoluutioteorian mukaan minua raivataan ulos kovalla kädellä.
Menen nyt alkuviikosta tapaamaan lääkäreitä ja syöpähoitajaa. En tiedä mistään mitään, mutta sitten varmasti tietyt asiat selkiytyvät. Pakkohan niiden on. Kehtaako sinne mennä yksin, minulla kun ei ole ketään mukaan?
Mietin myös pinnallisia asioita: mistä saan tarpeeksi aidon oloisen peruukin, koska hyvin todennäköisesti tulen saamaan sytoja. Kuka sen maksaa?! Millä rahalla minä tulen toimeen, kun palkanmaksu katkeaa kuukauden jälkeen? Sairauspäivärahalla ei makseta asuntolainaani ja laskujani, tiedän sen, koska olen masennusjakson aikana sitä etuisuutta saanut.
Ahdistaa älyttömästi ihan pelkkä käytännön elämä, pelko kivuista ja leviämisen mahdollisuudesta tietenkin myös. Olen pohtinut myös sitä, että mitä jos varsinainen syöpä onkin muualla, ja rinnassa on vain etäispesäke.
Yksi asia ei taas kiinnosta juuri lainkaan. Rinnan mahdollinen menetys. Yksi sinne tai tänne. Saahan noita joitakin rintaliivejä feeluksi. Tämä kylmä suhtautuminen johtuu hyvin pitkälle negatiivisesta kehonkuvastani ja kosketuksen inhostani. Keholleni on tehty pahaa muiden toimesta aikanaan, enkä ole koskaan oppinut, että siitä pidettäisi huolta. Kehoni on tärvelty, hyväksikäytetty ja lisäksi olen viilellyt itseäni parikymmentä vuotta. Näitä asioita olen vuosikausia käsitellyt terapiassa, mutta nyt ne hyppäävät silmille.
Pelottaa. En tiedä kuinka arki sujuu, pääsenkö töihin pitkään aikaan, miten suhtaudun hiusten lähtöön, miten tuttavat suhtautuvat, milloin on pakko sanoa äidilleni, loppuvatko rahani, kuntoudunko koskaan, sairastunko taas masennukseen...
Yksi asia kuitenkin on varmaa. Jos syöpä on levinnyt eikä sitä voi hoitaa, teen itsemurhan lääkkeillä. Olen ajatellut noin 12-vuotiaasta lähtien. Mistään muusta en sitten olekaan varma. Tai olen. Haluan parantua.
Sanokaa jotakin....?
- Kolme päivää diagnoosistaIlse
- Re: Kolme päivää diagnoosistadansku71
- Re: Kolme päivää diagnoosistakukkamaaria
- Re: Kolme päivää diagnoosistaKristitty Lilja
- Re: Kolme päivää diagnoosistaKristitty Lilja
- Re: Perukkiasiaa!tigemauk
- verovähennysLenni
- Re: verovähennysgradus II
- Re: verovähennysLenni
- Re: verovähennystigemauk
- Re: verovähennystigemauk