Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: hoitojen jälkeen
Hei YasminMinusta tuntui ensin, etten olisi halunnut palata toimistotyöhön ensinkään, sillä niin yksipuolista se on sytostaattien ja sädehoidon raihnastuttamalle kropalleni. Mutta sitten kun tunnustin tosiasiat ja tein tarpeelliset korjaukset työpaikalla, kotona ja vapaa-ajassa, niin hommat ovat alkaneet taas sujua - mutta kärsivällisyyttä se vaatii!
Jos sädehoidettu alue on ollut kovin laaja, voinet varautua siihen, että niska- ja hartiaseudun jännitys tuntuu jo alhaalla ristiselästä ja nousee ihan lapaluihin ja niskaan asti; niin ikään kipuaistimukset ovat jonkin aikaa terävämpiä sytostaattien jäljiltä.
Ei ole mitään pahaa siinä, jos kokeilee esim. 1 g Panadolia kivuliaimpina aikoina, mutta jos särkylääkettä joutuu syömään koko ajan tai vaikkapa yli 10 vuorokautta kuukaudessa, niin silloin kannattaa miettiä, voisiko kipuja vähentää esim. ohjatulla jumpalla tai akupunktiolla. Myös lymfa on hyvää vähentämään turvotuksen aiheuttamaa kivistystä.
Olen huomannut että liikkuvuuden eteen joutuu tekemään aempaa enemmän töitä, mutta tilanne olisi huomattavasti pahempi, jos vain varoisi tekemästä mitään. Sopivalla kipulääkityksellä, hivenaineilla ja säännöllisellä liikunnalla kivut ja lihasjännitykset vähenevät, ja elämästä tulee huomattavasti siedettävämpää.
Oma reseptini on ovulaation lähestyeässä 1 tabletti Celebraa 5 vuorokauden ajan, sen lisäksi otan magnesiumia ja B6-vitamiinia 1 tabletin päivässä aina kuukautisten alkamiseen saakka. Yritän huolehtia, että joka päivä saisin ravinnosta riittävästi kalsiumia, D- ja E- vitamiinia, joista edellistä otan kalaöljykapseleista ja jälkimmäistä täysjyväviljasta, pähkinöistä ja kasviöljyistä. Erityisesti kuukautisten alle otan ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta päivässä, ja näin olen saanut ikävimmät estrogeenin romahtamiseen liittyvät fiilikset tukahdutettua. Liikuntaa myös harrastan, ja olen huomannut hyötyneeni askelmittarin hankkimisesta. Ilman hyötyliikuntaa tai lenkkejä askelia tulisi toimistotyöstä uskomattoman vähän!
T. Karhutar
- hoitojen jälkeenyasmin
- Re: hoitojen jälkeenVaarain
- Re: hoitojen jälkeenKarhutar
- Re: hoitojen jälkeenminmaija