Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: E-pillerit ja rintasyöpä

Hei Viivi63!

Oikea rintani leikattiin multifokaalisen lobulaarisen (rauhasperäisen) rintasyövän takia kokonaan pois v. 2002 eli 6 1/2 vuotta sitten. Tram-rinta tehtiin 2005. Kainalo oli puhdas, selvisin leikkauksella syövästäni. Kontrolleissa käyn vuoden välein. Olen tyytyväinen tämän hetken elämääni ja kiitollinen selviämisestäni. Itse löysin patin ja onneksi oli sen verran pieni, ettei etäpesäkkeitä lähettänyt. Sairaus voi uusia, mutta en mieti turhaan asioita, joista en ole varma. Energiaa kuluu vain hukkaan turhalla miettimisellä.

Sain Oulun yliopistollisesta keskussairaalasta perjantaina rintasyöpää koskevan tutkimuskyselyn, minut leikattiin OYS:ssa. Tekevät laajaa tutkimusta rintasyövästä ja sen mahdollisista taustatekijöistä. Kyselyssä kartoitetaan mm. e-pillereiden käyttöä, kuinka kauan käyttänyt ja minkä merkkisiä pillereitä. Myös kartoittavat muiden hormoonivalmisteiden, pillereiden sekä myös hormoonikierukoiden käyttöä, kuinka kauon ja minkä merkkisiä. Myös hiusten värjäyskertoja elämän aikana kyseltiin. Vastasin kyselyyn, koska itse sairastaneena em. tutkimus tietysti kiinnostaa.

Onhan jotain uumoilua ollut, että esim. hiusvärit sekä kynsilakat voisivat altistaa syövälle, imeytyvät verenkiertoon ja sitä kautta elimistöön. Ympäristössämme on valtavasti erilaisia lisäaineita, hiukkasia, jotka varmaan osa syynä kaikkien syöpien lisääntymiseen. Joidenkin suomalaisten poliitikkojen veri tutkittiin (vihreiden aloitteesta) ja yhdelläkin politiikolla oli veressä 38 lisäaineitta, joita ei pitäisi olla veressä eli kertymiä ravinnon myötä. Siinäpä onkin miettimistä ja ympäristöä saastuttaviin tekijöihin pitäisi maailman laajuisesti paneutua kunnolla. Siinä onkin päättäjillä tekemistä, samoin kuin meillä yksittäisillä kansalaisillakin.

Hyvää alkanutta vuotta sinulle kuin kaikille muillekin!
iirisrukka | 18.1.2009 klo 23:56:09