Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Rakkuloita suussa
Huomenta sisaret,Rikkinäiseen suuhun ja aftoihin saa apteekista Aloclair Sprayta, tosin varmasti muitakin tuotemerkkejä löytyy. Se tehoaa nopeasti ja poistaa myös kipua. Nielua ja suun limakalvoja olen hoitanut myös bepanthen-tabletteja imeskelemällä, ja minusta ne hoitivat suuta sitten myöhemmin melko hyvin.
Sytostaattien (taxoteren + CEF:n) vaikutushan ei lopu tippaan, vaan pahimmillaan suun ja nielun oireet ovat noin viikon kuluttua tipan saamisesta. Rakkuloita tiputuksen aikana voi estää jääpalojen imeskelyllä, mutta huulet ovat hankalat, ja sen takia mehujää voi toimia suun ja myös huulten viilentäjänä paremmin. Minullakin oli mehujäitä tällä toisella tiputusreissulla mukana, mutta olin onneton kiireessä pakannut ne turhan huonosti. Sohjoisista tikuista ei ollut tipan alkaessa paljon iloa, mutta onneksi klinikaltakin löytyi sekä jääpaloja että mehujäitä. Sen virheen tein, että valitsin mehujään imeskelyn turhan myöhään, ja näin tälläkin kertaa sain alahuulen sisäpintaan pienet rakkulat.
Hoitajat nimittäin ovat kertoneet, että jäiden imeskely kannattaa aloittaa ajoissa, jo 10 - 15 min ennen tipan alkua. Silloin teho on parempi ja rakkuloita tulee vähemmän. Ehkäpä näin on, minulle rakkuloita tuli muutama sekä ensimäisellä että nyt toisella kerralla, mutta ne eivät ole sen kummemmin suuta tai makuaistia pilanneet. Paranivatkin ihan nopeasti ja olivat ihan inhimillisin vaivoin hoidettavissa.
Olen siinä käsityksessä, että suun rakkulat eivät riitä sytostaattiannoksen siirtämiseen tai pienentämiseen, vaan Taxoteren ohjeissa puhutaan muista sivuoireista. Tärkein niistä on neutrofiilien määrä ja kuumejakson pituus. Minulla oli tulehdusta ja kuumetta ensimmäisen tipan jäljiltä melkein kaksi viikkoa, ja sen takia Taxotere-annostani pienennettiin toiselle kerralle 15 prosenttia. Lisäksi palautumisaikaa jatkettiin sen kuume- ja antibioottijakson pituuden verran. Herceptiiniä sain normaaliannoksen, mikä toiseen infuusioon näissä lyhythoidoissa kuuluu, ja edelleenkin tuntuisi siltä että sivuoireet jäävät nyt vähemmälle:)
Levinneisyystutkimuksia tehdään, jos syöpä on levinnyt kainaloon. Joissakin sairaanhoitopiireissä ne tehdään ennen sytoja, joissakin niiden aikana ja jälkeen. Minulta on gammakuvattu luusto, tutkittu ultraäänellä ylävatsan ja virtsateiden alue, tt-kuvattu pää ja röntgenkuvattu keuhkot. Kaikki olivat puhtaat, niin sanotusti, vaikka kainalossa oli 13 tartunnan saanutta imusolmuketta. Toisesta rinnasta ja kainalosta ei ultraäänessä ja mammografiassa löytynyt mitään poikkeavaa, mutta jonkinmoisia kipuja siinäkin rinnassa oli heti ensimmäisten sytojen jälkeen.
Näin meilläpäin,
Karhutar
- Rakkuloita suussapeevikki
- Re: Rakkuloita suussapeevikki
- Re: Rakkuloita suussaLotteliini
- Re: Rakkuloita suussaKarhutar
- Re: Rakkuloita suussakevätmieli
- Re: Rakkuloita suussaKarhutar
- Re: Rakkuloita suussaLotteliini