Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Papa IV

Hei,

itselläni oli sama juttu viime keväänä, sain papassa ylättäen luokan IV (ja oli myös tuo HSIL). Edellinen papa oli pari vuotta aiemmin ja silloin kaikki oli ollut ok. Olen 30 v. ja lapseton. Ja tuo kyllä pysäytti. Itse myös lueskelin keskustelupalstoja ja olin aluksi aivan paniikissa... siksi nyt kerron lyhyesti oma tarinani...

Kesän aikana kävin kolposkopiassa, ja koepalojen tulokset vahvistivat keskivaikeat solumuutokset. Kolposkopian jälkeen tehtiin loop-konisaatio, jossa poistettiin muutosalueet. Mulla oli syövän esiasteeksi luokiteltava muutos, mutta siitä lievemmästä päästä. Lääkärin mukaan muutokset olivat pienellä alueella ja helposti poistettavissa. Jälkitarkastus on puolen vuoden päästä eli tammikuussa, jonka jälkeen sitten säännöllisesti papa seuraavat 5 vuotta.

Ensimmäisen tarkastuksen/sisätutkimuksen tehnyt lääkäri (jolta siis sain lähetteen kolposkopiaan) sekä kolposkopian tehnyt lääkäri, molemmat ihmettelivät, miten tulos oli ollut noinkin "kova". Kaikki kun oli näyttänyt niin "siistiltä".

Raskaimmaksi koko ruljanssissa koin odottamisen. Ensin odottelin tietoa milloin pääsen kolposkopiaan, sitten sitä itse kolposkopiaa, sen jälkeen koepalojen tuloksia, ja taas toimenpiteeseen pääsyä jne.. Aikaa tuosta ensimmäisestä tiedosta siihen loop-konisaatioon meni n. 7 viikkoa.

Kolposkopia tai loop-hoito eivät kumpikaan sattuneet, tuntuivat ehkä vähän epämiellyttäviltä, ja henkisestihän se tilanne oli raskaampi. Loop-hoito tehtiin kesälomani aikana, mutten kyllä olisi sinä päivänä kyennyt töihin menemään. Kipuja ei ollut ollenkaan, mutta vuodin aika reilusti sen ensimmäisen päivän.

Loopin tehneen lääkärin mukaan tällä ei pitäisi olla mitään vaikutusta raskautumiseen/raskauteen/synnytykseen. Sanoi vaan että kannattaa sen muutaman kuukauden odottaa, ennenkuin yrittää tulla raskaaksi, jotta kohdunkaulua vahvistuisi.

Nyt sitten odotellaan sitä tammikuuta... Aika hyvin olen saanut asian pois mielestä ja en voi muu tasanoa kuin että ei oikeasti kannata murehtia etukäteen. Tsemppiä ja halauksia kohtalotovereille!

Korento | 5.10.2007 klo 21:23:51