Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Papa IV

Minä sain 1 1/2 vuotta sitten papakokeesta luokka III. Menin Helsinkiin Femedaan toimenpiteeseen, jossa tehtiin samalla kertaa kolposkopia, otettiin koepalat ja tehtiin loop-konisaatio (kela korvauksen jälkeen omakustannushinnaksi jäi 180 € ja lääkäri Outi Halonen).
Tulokset leikatusta alueesta tulivat viikon päästä, minulla oli ollut kohdunkaulansyövän esiaste ja se oli saatu leikattua niillä näkymin pois. Minulla esiasteeksi muuntuneet alueet olivat 1 mm - 3 mm kokoisia.

Tämän jälkeen seurantaa jatketaan 5 vuotta. Ensimmäiset 2 papa koetta on olleet puhtaat. Minusta ei oikein saatu varmuutta, onko hpv -virus aiheuttanut muutokset vai ei. Papassa en ollut käynyt yli 5 vuoteen tätä ennen. Nyt elämä on kauhun tasapainoilua, tottakai pelottaa joka kerta mennä papaan ja tiedän, että asia voi uusiutua.
Minulla oli ikää 30 vuotta kun tämä rumba alkoi ja ainakaan minulle ei ehdotettu edes kohdun poistoa.

Ensin kuulemma hoidetaan 2-3 kertaa loopilla ja sen jälkeen vasta mietitään kohdunpoistoa, jos on ärhäkkä uusimaan. Tsemppiä ja voimia :-)
camro | 25.9.2007 klo 14:55:05