Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Munasarjasyöpä / Sytoreduktiivinen leikkaus = debulking-leikkaus

Ymmärrän hyvin tunteesi, koska olen saman kokenut itsekin. Joskus sitä toivoi, että heräisi pahasta unesta. Sillä tunsin olevani ansassa, josta ei ole ulos pääsyä.
Minä sairastuin 2009 keväällä, ja munasarjasyöpä oli jo levinnyt keuhkoon ja maksaan, kun se löydettiin. Minut leikattiin (tähystysleikkaus) ja kahdeksan kertaa sytoja (karboplatin ja paklitaxel), ja selvisin. Viime keväänä oli taas keuhkossa metastaaseja, ja samat sytot. Nyt käyn kontrolleissa ja elelen mahdollisimman normaalia elämää.
Sen ohjeen annan, että kannattaa "tarttua elämään", eikä yksikään päivä ole merkityksetön. Olen myös käsittänyt, että elämä on tässä ja nyt. Jos jotain haluaa vielä toteuttaa, ei ole syytä lykätä sitä, jos mahdollista, eikä ajatella "sitten joskus".
Tiedämme, miten vaarallinen tauti tämä on. Mutta aina tästäkin osa potilaista selviää, syöpä saadaan parannetuksi. On ihan mahdollista, että sinä kuulut selviäjiin. Itseltäni tahtoi välillä usko loppua ensi kerran sairastuessani, koska hoitoon pääsy tuntui kestävän toivottaman kauan. Onneksi sain ainakin lisäaikaa useita vuosia, ja olen kokenut elämän jotenkin erilailla kuin ennen sairastumista. Erotan oleelliset asiat toisarvoisista. Haluan myös kaikkea kaunista ympärilleni, väritkin tuntuvat syventyneen, ja nautin luonnosta vielä syvemmin kuin ennen. Vietin ihanan joulun ajan, nyt nautin talvisista päivistä, ja aivan mahdollista on, että saan nähdä vielä ainakin keväässä puhkeavan uuden elämän. Ja emmehän tiedä päiviemme määrää koskaan.
Sinulle toivon rohkeutta elämään, nauti ja tiedosta hyvät asiat, joita sinulla on elämässäsi. Pidä itsestäsi huolta, ulkoile talvisessa luonnossa, se antaa voimia ja auttaa kehoa toipumaan hoitojen rasituksesta. Ja se tekee hyvää myös mielelle. Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle.

Syysleimu | 22.1.2013 klo 19:46:36