Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Uusijan ajatuksia

Olin eilen ensimmäistä kertaa 12 vuotta leikatun ja uusiutuneen rintasyövän hoidossa (Taxo). Olen innolla tutkinut täältä hyvinkin vanhoja kirjoituksia saadakseni vinkkejä, toivoa, tukea. Silloin kun edellisen kerran sairastin tällaista keskustelufoorumia ei ollutkaan ja muukin tiedonsaanti suhteellisen pientä, ellei itse jaksanut kovasti touhuta kuten minä tein.

Hoitaja kysyikin minulta eilen, että miltä tämä toinen kerta on tuntunut niin henkiökohtaisesti kuin sairaalan osalta. Kerroin, että vaikka edellisellä kerralla sainkin todella hyvän hoidon olin enemmän tai vähemmän vain kasvain, kun taas nyt hoito on ollut paljon kokonaisvaltaisempaa. Kehitys on todella mennyt eteenpäin tälläkin saralla. Samoin kuin lääkitystkin. Taxosta ei tiedetty 12 vuotta sitten vielä mitään, tuolloin sain CMF sytostaatit ns adjuvanttihoitona ja sädehoidot, vaikka kasvaimeni olikin pieni eikä etäpesäkkeitä löytynyt, mutta se oli varsin aggressiivinen. Pesäkkeen se oli kuitenkin onnistunut lähettämään rintalastaan ja nyt jostain syystä se on innostunut kasvamaan, onneksi tällä hetkellä ei löytynyt kuin rintalastassa. Tutkimuksia on mielestäni tehty roppakaupalla, luustokartoitus, tietokonetomografia, ultraäänet, ohutneulanäyte jne.Mutta ajatelkaapa, jo silloisilla hoidoilla yli 12 vuotta sitten sain jatkoaikaa uusille kokemuksille, lapsini aikuiseksi jne. Pyrin tuolloin pitämään mielialani mahdollisimman korkealla, hoitamaan itseäni hyvin ja koska jaksoin, niin myös pysymään kiinni normaalissa elämässäni. Samaa reseptiä olen ajatellut nytkin noudattaa alkutyhjyydestä selvittyäni.

Jos joku nyt on jaksanut lukea tänne asti, niin olisin kiinnostunut käytännön kokemuksista Taxohoidon yhteydessä:

Millon teillä on alkanut hiukset lähteä tai ovat lähteneet kokonaan ja miten ( esim. pesun yhteydessä)? Edellisellä kerralla minulta ei lähtenyt lainkaan, hiukset vain muuttuivat erittäin pehmeiksi, sellaisiksi vauvahiuksiksi. Entä limakalvot, kuinka ärtyneiksi ovat tulleet ? Jos muita hyviä vinkkeja otan kiitollisuudella vastaan !

Toivon kaikille toiveikasta mieltä ja hyvää pääsiäisen aikaa !

Päiväranta

Päiväranta | 21.3.2008 klo 12:21:05