Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Muuttiko syöpä elämäsi arvoja?

Jaa-a, samaan suuntaan ovat ajatukseni kuin joillakin aiemmilla kirjoittajilla. Sairauden ollessa aktiivinen taisin ajatella "kauniita ajatuksia" arvojen muuttumisesta ja asioiden tärkeysjärjestyksestä. Ajan myötä huomasin, että ei se ihan niin mennytkään. Ehkä ne tarvitsin ne kauniit ajatukset silloin, ehkä se oli sitä "kaupankäyntiä" Jumalan kanssa: minä aivan varmasti muutun jos vaan parannat minut tästä pahasta.

Se, mitä sairastaminen ja sairastuminen kyllä antoi, on jonkinmoinen ymmärrys syöpä-kokemuksesta, josta on hyötyä, kun olen toisten sairastuneiden kanssa puhellut.
Syöpä jollain lailla myös realisoi elämän suhteen, sen rajallisuuden suhteen ja sen, että minäkin von sairastua, minäkin voin kuolla, syöpä nosti nämä ajatukset pinnalle.
Konkreettisesti syöpä muutti ja vaikutti siten, että en saanutkaan lapsia. Minä haaveilin isohkosta perheestä: ainakin kolme, mieluummin kuusi lasta. Olin sen verran nuori sairastuessani etten ehtinyt lapsia saada. Ja kyllähän se parisuhteisiin vaikutti myös. Sairastuessani ensimmäistä kertaa minulla oli vähän "virityksiä", mutta ne raukesivat sairastumiseen.
Sairastuminen todennäköisesti vaikutti myös masennuksen puhkeamiseen.
Nyt taaksepäin katsoessani ajattelen, että elämä on minuun vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen, syöpä on osa minun elämääni.
Ilona | 21.6.2012 klo 21:38:38