Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Sädehoidoista

Hei!

Minä sain sytojen jälkeen osapoistettuun rintaani 28 kertaa säteitä + 5 boosteria. Iho kesti suht hyvin. En rasvannut muistaakseni kuin kaksi kertaa. Suolaliuoksella (ohjeet saat hoitajalta) viilentelin usein ihoa. Tämä lievitti myös kutinaa.

Itselläni säteet päättyivät n. 3,5 kk sitten, mutta rinta reagoi edelleen sädehoitoon. Välillä rintaa kuumottaa ja koko sädealue on appelsiini-ihoa. Rintaa myös vihlaisee aika ajoin mojovasti. Lisäksi nänninalue on "silikonia" (tämä kiineytyminen alkoi jo sädehoitijen aikana. Koomista kyllä, leikattu rinta on isompi kuin leikkaamaton). Noita oireita en osannut aavistaa ja olivatkin pelottavia, kun ajattelin että mitäs tuolla rinnassa nyt lymyää, kun on moisia vaivoja. Soitin oirepolille ja siellä kerrottiin, että sädehoito "jatkaa prosessoimista" vaikka itse hoidot ovat loppuneet. Tuo tieto helpottikin, sillä olin siinä käsityksessä, että sädehoito on oireeton ja kivuton (paitsi noi iho-oireet tietenkin ovat yleisiä).

Kaikkea hyvää sinulle säteisiin. Kyl se siitä!

Kikka3 | 8.2.2013 klo 19:52:40