Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Korjausleikkauskokemuksia?
Hei,siskot!Kertoisitteko ystävällisesti kokemuksistanne rinnan myöhäisrekonstruktion suhteen?Oma tilaneeni lyhykäisesti kuvattuna on tämä:Helmikuulla 06 poistettiin vasen rinta ja kainalon imusolmukkeet
multifokaalisen duktaalisen syövän vuoksi.Syöpäkasvaimia oli kaksi,toinen 1,2 cm toinen 0.5 cm,imusolmukkeet puhtaat,gradus 1.Yllätyksekseni jatkohoidoksi ei tullut edes sädehoitoa,vaikka sitä ensi vaiheessa vähän povailtiin.Ensimmäinen seurantavuosi nyt siis mennyt.
"Pulmani" on nyt tämä:kävin plastiikkakirurgilla korjausleikkausarvioinnissa pari viikkoa sitten.Kirurgin suositus oli,että uusi rinta muotoiltaisiin siten,että otettaisiin "suikale" Ld-kielekettä olkavarren takaa ,tehtäisiin siitä ja rinnan ihosta ja jäljelläolevasta kudoksesta ikäänkuin tasku,johon sijoitettaisiin silikoniproteesi.Kirurgi haluaa tällä tapaa varmistaa,että haava pysyisi kiinni,ilman ld-kielekettä arvioi riskin haavan aukeamiselle olevan kohtalainen.
Niinkuin edellä kirjoitetusta voi päätellä,omia tekotarpeita minulla ei ole riittävästi että tramia tai pelkkää LD-kielekettä voisi ajatella;joskus se "kevytrakenteisuus" kääntyy näin päin!:)
Otin aikalisän miettiäkseni asiaa ja mietityttäähän tuo:Minulle on kerrottu,että selän puolelle jää aika ruma kuoppa Ld-kielekkeen jäljiltä.Haluaisin myös säilyttää liikkuvan ja hyvin toimivan käteni ja pelottaa miten imunestekierto leikatulla puolella toimisi,kun ne imusolmukeet kainalosta on poistettu.Minulla ei ole ollut tähän mennnessä turvotuksia oikeastaan lainkaan,haavan kireyden vuoksi jonkinlaista tikkuilua,hermosärkyä jonkinverran leikatun käden puolella vain.Toki olisi omalla tavallaan mukavaa olla taas "kokonainen" ja päästä irtoproteesista eroon,mutta kun yllätyksekseni ei puuttuva rinta ole ollut minulle tai naiseudelleni ylittämätön kriisi tai tuho,jää kovasti miettimään korjausleikkauksen etuja ja haittoja.
Mitä tästä ajattelette? Kommentoikaa,ystävät,kohtalotoverit!
- Korjausleikkauskokemuksia?hiihoo