Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Iso syöpäkasvain rinnassa

Heippa! Voin hyvin aistia tunteesi tällä hetkellä! Noin vuosi sitten olin itse samassa tilanteessa. Olin löytänyt oikeasta rinnasta kudostiivistymän, kooltaan 3,2 x 3,4. Kainalo oli puhdas. Kesäkuun 9s. oli leikkaus. Koko rinta poistettiin, vartija imusolmukkeet olivat puhtaat. Siitä alkoi retki tuntemattomaan, mutta hyvin on mennyt.
Minulla oli hormooniperäinen kasvain, joten sain sytostaattien ohella myös hormoonihoidot. Joulukuussa alkoi vielä sädehoito, vaikka kainalo oli puhdas. Koska kasvain oli niin iso ja minulla oli vielä kaksi muuta pientä kasvainta rinnassa, niin sen takia sädehoito annettiin. Leikkauksen jälkeinen 7kk. oli hyvin ohjelmoitua. Olin sairauslomalla koko hoitojakson ajan, ja se oli tosi järkevää. Tässä tilanteessa on syytä olla itsekäs.
Ole luottavaisin mielin. Rintasyövän hoito on Suomessa niin hyvällä mallilla kautta koko maan, että ei syytä huoleen. Sinulla on mahtava hoitotiimi ympärilläsi, jonka puoleen voit aina kääntyä. Hoitomahdollisuuksia on monenlaisia. Jokainen reagoi hoitoihin erilailla, joten sinun ei kannata pelätä hoitoja etukäteen. Etene askel kerrallaan. Jos pystyt, niin olen sairautesi suhteen avoin. Näin saat ympäristöltä parhaan mahdollisen tuen ja puhumalla sairaudestasi teet myös omaa surutyötäsi. Puhuminen on parasta terapiaa. Tämän minä koin todella tärkeäksi ja se on auttanut minua matkan varrella, ja edelleenkin.
Olin juuri vuositarkastuksessa ja kaikki on hyvin. Mammografia on toki vasta kesäkuun alussa. Alkusyksystä aletaan suunnitella uutta rintaa. Proteesikin on kyllä toiminut tosi hyvin.
Sinulla on viikko aikaa leikkaukseen, joten ulkoile, syö hyvin ja nuku hyvin. Yleensä leikkauksesta toipuminen tapahtuu nopeasti. Haavadreeni on hieman hankala, mutta sitä ei tarvitse pitää kauaa. Nukkumista helpottaa "halityyny" leikatun rinnan puolella.
Älä jää ajatuksiesi kanssa yksin. Tältä palstalta löydät kohtalotovereita ja syöpäjärjestöjen vertaisryhmät ovat myös hyvä tukilenkki.
Nyt anna aikaa itsellesija toipumisellesi. Hyvä, kun jo tässä vaiheessa koet, että rintaa ei tule ikävä. Tämä sairaus kyllä muokkaa arvomaailmaa ja tuo aina jotain uutta tullessaan. Minullakin on nyt musta, lyhyt kihara tukka entisen jäykän ruskean tilalla. Olen saanut siitä niin paljon positiivisia kommentteja, että tällaiseksi se saa jäädä.
Onnea matkaa, olet ajatuksissamme!
Terveisin Gugi 53.
gugi53 | 28.4.2012 klo 13:18:05