Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kokemuksia sopeutumiskursseista?
Huomenta sarimarjatta!!Ja tietty kaikki muut ystävät täällä!Minä olen kanssasi samassa tilanteessa, luustossani on rintasyövän etäpesäkkeitä ja hoitoputki päällä.
Olimme mieheni kanssa 2000 vai oliko se 2001 parikurssilla Meri-Karinassa Turussa. Kirjoittelinkin tuolla jossain aikaisemmin, että minulle kurssi oli erittäin hyvä. Sain puhua naisten ryhmässä samassa tilanteessa olevien kanssa kaikista tunteista ja varsinkin kuoleman pelosta.
Miehelleni kurssi jätti taas päinvastaisen mielen. Hän koki ahdistavana asioitten käsittelemisen ja sanoi, että miksi siellä vaan puhuttiin kuolemasta, vaikka todellisuudessa asia ei ollut niin, että se olisi ollut päällimmäinen puheenaihe.
Jokainen meidän läheisitä kokevat asiat ja niiden käsittelemisen erillailla ja monesti me itse ja läheisemme olemme menossa eri vaiheessa surun kohtaamisessa.
Saimme kurssilta kuitenkin kaksi ihanaa ystäväpariskuntaa, joiden kanssa olemme tavanneet joka kesä kurssin jälkeen. Mieheni on pystynyt juttelemaan heidän miesten kanssa ja se on varmasti helpottanut hänen sopeutumistaan.
Minä henkilökohtaisesti suosittelen kurssille menoa. Tietoa niistä ja hakemisesta saa esimerkiksi syöpäpolin kuntoutusohjaajalta.
Mekin halusimme kurssille, jossa olisi enemmän samanikäisiä, silloin kahdeksan vuotta sitten tuntui, että olin suurinpiirtein ainoa suomessa, jolla rintasyöpä oli tullut 30- vuotiaana. Olin kurssillakin 10 vuotta nuorempi kuin muorimmat.
Tänään tilanne tuntuu olevan toisenlainen, nuoria sairastuneita äitejä on paljon.
Vielä niistä luustoetäpesäkkeistä. On totta, että nyt olemme parantumattomasti sairaita, mutta voimme jatkaa elämäämme luustonkovettajien ja muiden lääkkeiden avulla. Välillä, jos syöpä nostaa päätään, otetaan sytostaatteja, sitten taas jatketaan pelkällä Bondronaatilla ja hormoninestolääkkeillä. Ei se ole kummempaa, kuin esim diabetestä sairastavilla. Näin olen itseäni psyykannut ja sinua myös:)
Lämmöllä Julia
- Kokemuksia sopeutumiskursseista?sarimarjatta
- Re: Kokemuksia sopeutumiskursseista?sarimarjatta
- Re: Kokemuksia sopeutumiskursseista?julia
- Kokemuksia sopeutumiskursseista?kevätmieli
- Re: Kokemuksia sopeutumiskursseista?sarimarjatta