Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Rintasyövän periytyvyydestä, tietääkö kukaan?
Hei,olen itse geenimutatio BRCA-2 kantaja. Sairastuin Hodgkinin tautiin 2007.
Äitini oli sairastanut rintasyövän 40-vuotiaana ja hänen nuorempi sisar oli myös sairastanut rintasyövän viisikymmenvuotiaana ja sen jälkeen sairastui munasarjasyöpään, johon kuoli 52-vuotiaana.
Syöpäklinikalta lähetettiin paperit perinnöllisyystieteen laitokselle, jossa tutkittiin geenivirhe. Geenivirhettä ei voi tutkia mikäli sitä ei saada tutkittua elossa olevalta lähisukulaiselta. Minun tapauksessa tutkittiin äiti ensin ja kun äitini todettiin geenivirheen kantajaksi tutkittiin minut ja sisareni. Sisarellani ei todettu geenivirhettä, mutta minulla todettiin.
Sen jälkeen asiat ovat tapahtuneen todella rivakkaa tahtia. Äidiltäni on poistettu munasarjat, koska tämä geenivirhe aiheuttaa myös munasarjasyöpää. Itse olen menossa kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen nyt joulun alla. Se että munasarjat poistetaan on ennaltaehkäisevää, onhan munasarjasyöpä aika salakavala tauti, ja kuulemma jo pahasti levinnyt ennen kuin todetaan. Äitini on jo sen verran iäkäs että ei halunnut rintojen poistoleikkaukseen, mutta häneltä korjattiin toinen rinta samankokoiseksi mitä toinen, joka oli syövän takia leikattu säästävästi.
Itse harkitsen kokonaan rintojen poistamista. Kuulemma tautiriski pienenee 80%:sta 2 %:iin. Asiat alkoivat rullaamaan niin nopeasti eteenpäin, että en heti halunnut leikkauttaa rintojani. Valitsin toistaiseksi seurannan vuoden välein jolloin otetaan magneetti, mammo ja ultraääni. Olen itse vielä syöpäklinikalla kirjoilla pari vuotta, jolloin Hodgkinin kontrollit lopetetaan joten kerran vuodessa otetaan sitten kuvia enemmän.
- Re: Rintasyövän periytyvyydestä, tietääkö kukaan?hesitate